Smit Draad
Draadwals (1926)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...

Laatste updates

Eerste elektrische verlichting voor strafgevangenissen in Nederland met film (1884-1899)

Nederland telde in totaal 3 koepelgevangenissen. Deze zijn tussen 1882 en 1900 gebouwd door architect Johan Metzelaar (Arnhem en Breda) en zijn zoon (Haarlem). De gevangenissen vielen op door de mooie neo-renaissance bouwstijl met een soort kasteel torens bij de ingang en daarachter de gevangenis ondergebracht in een grote koepel waar de bewakers perfect zicht hadden op de gedetineerden. Een andere strafgevangenis in Willem Benjamin SmitDen Haag (stadsdeel Scheveningen) werd ook door Johan Metzelaar gebouwd in 1886. Willem Benjamin Smit voorzag al deze gevangenissen van elektrisch licht en de koepelgevangenis Arnhem had de primeur in 1884 en was daarmee de eerste elektrisch verlichtte gevangenis van Nederland.

De oorspronkelijke functie hebben deze gevangenissen niet meer behalve een deel van de gevangenis van Den Haag. De anderen gevangenissen werden gesloten en zijn later onder meer gebruikt om asielzoekers te huisvesten, staan in de verkoop of hebben/krijgen een andere bestemming.

koepelbreda1886a

Koepelgevangenis Breda (1886).  Bron: Stadsarchief Gemeente Breda  

Lees meer

Generator Smit Slikkerveer voor de Zuiderzee werken en Centrale Veenhuizen (1928/1934)

In 1928 werd een bestelling gedaan door "Zuiderzeewerken Den Haag" bij Smit Slikkerveer voor de levering van 2 wisselstroom generatoren en 2 gelijkstroom dynamo's ten behoeve van het Zuiderzee project van Cornelis Lely. De machines werden geplaatst in de elektrische centrale Kornwerderzand. Toen de afsluitdijk klaar was waren deze generatoren en dynamo's niet meer nodig en werden ze (in 1934) verkocht aan de elektrische centrale in Veenhuizen. Hieronder zien we een prachtige foto van de centrale uit 1928 die ik onlangs opgestuurd kreeg van Ruurd Wijbenga.

Een zoektocht van Wim Stuut (NS/Nedtrain) leverde behalve onderstaande foto  dit interessante artikel op.

Generator SmitSlikkerveer Kromhout 1928

De foto toont naast enkele werklieden (waarschijnlijk de machinisten van de centrale) ook prachtig in beeld twee gloednieuwe Kromhout 3ER4 motoren met beiden een Smit Slikkerveer generator.

Bron: Ruurd Wijbenga/ Wim Stuut

 Kornwerderzand SchagerCourant 26-01-1932

Bron: Schager Courant 26-01-1932

Lees meer

Uitbreidingen Radio Kootwijk (1930) + films

HALLO BANDUNG - HERINNERINGEN AAN DE EERSTE RADIOTELEFOONGESPREKKEN "TUSSCHEN" NEDERLAND & NEDELANDS-INDIË IN MCMXXVIII (1928).

altIn 1917 stond er een zend-/ontvangstation op de hoogvlakte Malabar nabij Bandoeng op het Nederlands-Indische eiland Java, voor contact met het moederland. Er moest ook nog een tegenhanger in Nederland worden gebouwd om te kunnen communiceren.

Na bestudering van verschillende locaties viel de keuze op een stuk Veluwe, een dunbevolkte landstreek. Hier werd de zender van radio Kootwijk gebouwd. In de begin jaren waren de machines en installaties van Duitse makelij. In 1930 vond er een uitbreiding plaats en geheel in de sfeer van die jaren kregen de Nederlandse bedrijven voorrang. Daarom werden o.a. Heemaf, Smit Slikkerveer Philips en Smit Transformatoren de bedrijven die de uitbreidingen van het machinepark leverden, zoals blijkt uit onderstaande knipsels. 

FOTO RKWK werklui die het radiostation opbouwden

Prachtige en unieke foto van de werklui die zendstation Radio Malabar opgebouwd hebben voor 4 transformatoren van Smit. (1930-1936). Helemaal onderaan dit artikel staat nog een foto met daarop deze transformaton. Zie ook de deuk op de transformator rechts.  Bron: Jan-Willem Udo 

Lees meer

De oudste advertenties van Smit Transformatoren (1915)

In de ingenieur jaargang 1915 stonden enkele unieke advertenties van Smit Transformatoren. Dit zijn de oudste advertenties voor transformatoren die ik ben tegen gekomen.. Een aantal van de foto's die voor deze advertenties gebruikt zijn kennen wij en kunnen we nu exact dateren. Ik ben altijd op zoek naar oude advertenties van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. U kunt deze altijd sturen naar mijn e-mail adres: rudohermsen@hotmail.com . Ik kan daar grote bestanden ontvangen.

In september 2014 vond Rudo Hermsen advertenties van de transformatorenfabriek uit 1915. Deze waren duidelijk gericht op een technisch georiënteerd publiek, deze doelgroep zal overigens klein geweest zijn want er waren nog maar weinig goed opgeleide elektrotechnici, laat staan transformator deskundige. In de advertenties worden constructie details getoond en met kort en bondige teksten toegelicht. Deze details zijn deels nieuw voor ons, sommige werden al wel vaag vermoed en zijn nu hiermee bevestigd. Het zijn de eerste productbeschrijvingen, pas in 1925 kwamen er regelmatig publicaties in Periodieke Mededelingen, uitgegeven door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek met name voor de afnemers van hun producten.
Per afbeelding volgt hierna een toelichting. De kop van het bijschrift is de eerste regel van de advertentie tekst in de oorspronkelijke schrijfwijze.

01-01-1915-prachtige advertentie beginperiode Smit 

Lees meer

1886 - Willem Smit pioniert met elektrische verlichting in de Barbarossa ruïne (Valkhof Nijmegen) gefotografeert door Wilhelm Ivens

Willem Benjamin Smit in 1888Willem Benjamin Smit begon in juli 1886 met proeven om de elektrische straatverlichting in Nijmegen van de grond te krijgen. Op 04 juli 1886 had hij vanuit de gasfabriek een kabel gelegd naar het Valkhof, om precies te zijn naar de Barbarossa ruïne. Daar had hij tussen twee bomen een elektrische booglamp opgehangen, omdat daar toevallig een jaarlijks terugkerend concert plaats vond. Tot mijn grote verbazing kwam ik onlangs een foto tegen, gemaakt bij de Barbarossa ruïne in Nijmegen door Wilhelm Ivens, een van de bekendste fotografen van zijn tijd en grootvader van de zeer bekende cineast Joris Ivens. Verder was hij hof fotograaf van H.M. de Koningin Weduwe der Nederlanden (Emma).

Concert Barbarossa ruine (1887)
Bron: Boek Wilhelm Ivens (1849 - 1904) Nijmeegs fotograaf. Foto's Wilhelm Ivens.

Lees meer

Biografie Ir. Thomas Rosskopf (1880-1953)

Biografie Ir. Thomas Rosskopf (1880 - 1953), feitelijk oprichter van Willem Smit & Co's Transformatoren N.V. en één van de pioniers van de elektrotechniek in Nederland.

Pionier van de Nederlandse Elektrotechnische Industrie
Thomas Rosskopf was een der pioniers van de Nederlandse Elektrotechnische Industrie. Hij werd op 26-04-1880 te Amsterdam geboren en doorliep daar de Lagere School en de H.B.S. met een vijfjarige cursus. Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft, waar hij het diploma voor Werktuigkundig Ingenieur behaalde. In 1904 behaalde hij het diploma Elektrotechnisch Ingenieur in Karlsruhe.

Thomas Rosskopf

Thomas Rosskopf 

Studententijd van Thomas Rosskopf
Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft. Deze school had in die tijd nog geen opleiding tot elektrotechnisch ingenieur. Thomas was voorzitter van het studentencorps. Hieronder een aantal unieke foto's uit de collectie van de familie Rosskopf.

Rosskopf in zijn studententijd (Polytechnische school Delft 1899)

Prachtige foto van Thomas Rosskopf, met pet en pijp, te midden van zijn studievrienden bij de Polytechnische school Delft in 1899, bron Familie Rosskopf.

Lees meer

Fabricage van wikkeldraad bij Smit Draad (1961)

Als medewerker van Smit Draad vind ik het natuurlijk altijd interessant om artikelen te lezen van de oude Draadfabriek. Onderstaand artikel stond in het personeelsblad Post in 1961 en beschrijft vrij duidelijk het proces van het wikkelen van koperdraad begin zestiger jaren.

Fabricage van wikkeldraad (1961)

Fabricage van wikkeldraad (1961)

Lees meer

Prachtige filmbeelden van Nijmegen met o.a. station en elektriciteitscentrale (1920 + 1922)

In de archieven van Beeld en Geluid vond ik weer prachtige films uit 1920 en 1922, ditmaal met mooie beelden van de stad Nijmegen. Te zien zijn o.a. de Waalkade met de tuimellantaarns van Willem Smit en (verbouwingen bij) de elektrische centrale, het Keizer Karel Plein en nog veel meer.

Een Smit tuimellantaarn bij het centraal station in Nijmegen.(1922)

Een Smit tuimellantaarn bij de Waalkade in Nijmegen (1922)

Klik op de play button of op het icoontje onder de film voor het volledig scherm.

Lees meer

Onderstaande prachtige foto komt van Historische Centrum Overijssel en is een uitsnede van een grotere foto uit februari 1916. We zien hier een aantal Heemaf vrachtwagens voor de deur van de Heemaf fabriek aan de Bornsestraat in Hengelo klaar staan om uitbreidingen bij de elektrische centrale van de TCS (Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering) te gaan installeren.

De linker vrachtwagen bevat ca.7 lastscheiders ( schakelaars) voor 10 kV. In het midden een grote haspel van de N.K.F. (Nederlandsche Kabel Fabriek, tegenwoordig onderdeel van Prysmian Cables & Systems). De rechter vrachtwagen bevat 2 olie-nettransformatoren van ca. 20 kVA en 1 van ca. 10 kVA van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (Royal Smit Transformers). Waarschijnlijk 10 /0,380 kV in Y. yn. schakeling. Het sterpunt aan de 10 kV zijde lijkt niet uitgevoerd te zijn. De 10 kV kan ook 4 kV zijn. De kabel suggereert een plaatselijk net, 4 kV. Een rare spanning maar dat was de eerdere keuze voor dat gebied ( cit. Van Swaay). Maar in die tijd werd er ook al 10 kV verkabeld, zij het mondjes maat.

De slagwijdte van de doorvoeringen doet echter meer denken aan 10 kV voor binnen opstelling. Maar in WO I was het moeilijk om aan doorvoeringen ( vaak Rosenthal / Duitsland) te komen, dus voor 4 kV kon het goed mogelijk zijn dat ze een 10 kV doorvoering namen. Het prijsverschil was uiterst gering, dus men nam wat men in huis had. Ergo 10 of 4 kV daar kom ik niet uit. Het moet 4 kv zijn geweest omdat er in die tijd een 4 kV lijn is gelegd naar de TCS centrale. Zie biografie Hofstede Crull en zoek in de tekst op het trefwoord 4kV. (control F).

De transformatoren zijn van Smit, ook gezien de datering, 1916. In de tweede wereld oorlog was het erg moeilijk iets uit het buitenland te betrekken, zeker als er koper in zat. Wat opvalt is de erg slechte transportafsteuning met name die bij de lastscheiders. Dit zou er op kunnen wijzen dat het een transport over erg korte afstand was. Dus voor het Twentsch Centraal Station in Hengelo

Hieronder de originele foto.

Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Bornsestraat Hengelo 1-2-1916 

alt

alt

Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering (TCS) werd in 1901 opgericht door Rento Hofstede Crull (grondlegger van de Heemaf). Het TCS heeft zich ontwikkeld tot verreweg het grootste particuliere elektriciteitsbedrijf dat Nederland gekend heeft. Het werd, na een roerig bestaan van 50 jaren, in 1950 overgenomen door de IJsselcentrale en heeft nog enige tijd stroom geproduceerd. 

Nieuwe uitbreidingen bij het TCS in Hengelo
In 1923 waren er weer uitbreidingen nodig in de TCS centrale. Ook daarvoor leverde Smit een 6 tal transformatoren. 

 

Kabelscheiders/schakelaars voor de TCS centrale 1-4-1923

Transformatorcellen met koppeltransformatoren fabricaat Smit Nijmegen 10 / 4kV; 2000 kVA in het schakelhuis van de nieuwe Centrale van het TCS, 1-4-1923. Bron: Historisch Centrum Overijssel.

Voor meer informatie over het Twentsch Centraal Station voor Electrische Stroomlevering - opgericht door Hofstede Crull van de Heemaf - kunt u HIER vinden op onze andere historische website.

Historische nieuwsflits

De eerste stoom-dynamo's van Smit Slikkerveer (1885)

Stoom-dynamo's, ter voortbrenging van elektrisch licht, vervaardigd door Willem Smit & Co.,te Slikkeveer.

Stoomdynamo Willem Smit 1885

Stoom-dynamo, ter voortbrenging van elektrisch licht, Willem Smit & Co., te Slikkerveer.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Voor het welslagen van een goede elektrische verlichting is in de eerste plaats een goede beweegkracht noodzakelijk. Alleen met een regelmatige drijfkracht is regelmatig licht te verkrijgen. De toepassing van accumulatoren om een elektrischen stroom van onregelmatigheden in de beweging van den motor te zuiveren, is slechts ten deele juist, aangezien de daarmede gepaarde grootere onderhoudskosten het gebruik er van niet raadzaam maken.

Tot de motoren, die wij ten dienste van het elektrisch licht kennen, behooren in hoofdzaak stoommachines, gasmachines en waterwielen of turbines. Stoommachines zijn voorzeker het meest in toepassing, ofschoon gasmachines en waterwielen onder bijzondere omstandigheden boven het gebruik van stoom te verkiezen zijn. Gaskracht is doelmatig voor kleine krachten en huishoudeljke toepassingen, terwijl waterkracht bijna alle gewenschte voordeelen aanbiedt; maar zoolang men er niet in geslaagd is, deze kracht bij onze rivieren daartoe doelmatig ten nutte te maken, evenmin als voor onze gewone windmolens, en het gebruik er van gevolgeljk alleen bij watervallen of buitengewoon snelvlietende, ingesloten stroomen kan plaats vinden, komt de aanwendig van waterkracht nog weinig voor. Aldus bepalen wij ons hier tot eenige beschouwingen over het gebruik van stoommachines voor de voortbrenging van elektrisch licht.

De eischen, die men aan een voor dat doel geschikte stoommachine behoort te stellen, zijn: zekerheid van werken, regelmatige gang, zuinig verbruik van brandstof en weinig ruimte innemend. Dynamo's maken in den regel van 1000 tot 1500 wentelingen per minuuut, zoodat hierdoor een overbrenging van een gewoon loopende stoommachine, 't zij met een riem, snaren, wrijvings- of kamraderen noodzakelijk wordt. Om dit te voorkomen, kwamen de zoogenaamde rotary-machines in gebruik, welke met dezelfde snelheid als de dynamo's werken en derhalve daaraan direct konden verbonden worden; terwijl men er tegenwoordig meer en meer begint toe over te gaan, om zoowel de dynamo als de stoommachine op matige snelheid te gebruiken en daarbij eveneens de twee werktuigen aan elkander direct te verbinden in den geest als bijna alle centrifugaalpompen van niet te kleine afmeting. Nu bestaat de moeielijk daarin, om van deze toepassingen naar gelang van omstandigheden het juiste gebruik te maken. In fabrieken, waar van de aanwezige drijfkracht gebruik moet worden gemaakt, hangt de plaatsing en de wijze van drijven der elektrische toestellen geheel af van lokale toestanden; als men echter voor afzonderlijke drijfkracht te zorgen heeft, is weinig plaatsruimte bijna altijd een eerste vereischte. In groote steden is de plaats somtijds kostbaarder dan de machine, die er op staat; aan boord van stoombooten, welke tegenwoordig bijna alle tot het gebruik van elektrisch licht overgaan (de Engelsche marine besteedde dezer dagen voor 43 harer oorlogschepen de elektrische verlichting aan) is er evenmin ruimte over. 't Is immers een natuurlijk gevolg van de zaak zelf; waar veel menschen zijn, is veel licht noodig en juist daar is de grond kostbaar en besproken.

De firma Willem Smit & Co., fabrikanten te Slikkerveer, hebben dezer dagen hun nieuw type van stoom-dynamo volgens bovenstaande afbeelding in den handel gebracht, waarvan de eersten zullen dienen voor de verlichting der cellulaire gevangenissen te 's Hage, Arnhem en Breda. Deze soort van stoom-dynamo's maken aanspraak op de volgende voordeelen: zekerheid van werken, regelmatige gang, geen krachtverlies door riemen-transmissie, weinig ruimte innemend en ofschoon minder zuinig in kolenverbruik dan compound of condenseerende machines, even zuinig werkend als een gewone hoogdruk-machine en veel zuiniger dan de zoogenaamde rotary-machines. Het nadeel dezer stoom-dynamo's is echter, dat ze kostbaarder zijn dan de dynamo's van de gewone soort met riementransmissie en als zoodanig in de gewone industrie niet zoo spoedig ingang zullen vinden. In plaats van een liggende stoommachine wordt deze er ook in een staanden vorm op toegepast, b.v. aan boord van stoomschepen.

Deze stoom-dynamo's kunnen in verschillende grootte worden gemaakt van af 50 tot 1000 lichten en hooger. Die volgens de afbeelding geeft een stroom van 200 ampères bij 50 volts, bij een snelheid van 300 wentlingen per minuut, hetgeen gelijk staat met 300 lampen van 12 kaarsen. Deze snelheid wordt gelijkmatig gehouden door een gevoeligen regulateur. Ten einde bijzondere besparing van brandstof te bevorderen, is het raadzaam hooge stoomspanning aan te wenden van ongeveer 8 à 10 atmosfeer overdruk, ten einde meer van de uitzetting van den stoom te kunnen profiteeren; evenwel zijn, bij het gebruik van de meer algemeen toegepaste stoomspanning van 5 atmosfeer, de werking en het kolenverbruik ook geheel bevredigend. Aan boord van een stoomschip is het meerdere kolenverbruik voor zijn elektrische verlichting proefondervindelijk gebleken nauwelijks waarneembaar te zijn. Vele verbeteringen, waaronder voornamelijk de vermindering van aanleg- en exploitatie-kosten waarborgen daar de meer algemeene toepassing van het elektrisch licht.

Het zal den schrijver dezer regelen, waarit het bestaan eener nieuwe, zeer belangrijke industrie in ons eigen land blijkt, aangenaam zijn door volgende mededeelingen de bewijzen te kunnen geven, dat zij zich vorspoedig ontwikkelt en met de buitenlandsche gunstig kan wedijveren.

Overgenomen van "De Natuur", Populair Geïllustreerd Maandschrift, gewijd aan de natuurkundige wetenschappen en hare toepassingen.

15 Juli 1885 - 5e jaargang.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Jan van Alst aan de kopcenter bank afd. mechanische bewerking (1960-1975)

Onderstaande foto's stellen voor het vlakken van een roestvrij stalen flens op de kopcenter bank in de mechanische bewerking van de TF.
De bedieningsman is Jan van Alst. Jan heeft z'n laatste dienstaren gewerkt als onderhouds monteur bij de Draadfabriek.

Jan van Alst


Smit Transformatoren
Bron: Willem van Wely.  

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 50 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4353156

Nieuwsbrief

Our website is protected by DMC Firewall!