In 1889 werd station Venlo I (1865-1944) elektrisch verlicht met booglampen door Willem Benjamin Smit. Enkele jaren daarvoor (1886) had hij al ervaring op gedaan met 25 booglampen aangedreven door stoom dynamo's bij station Amsterdam. Na dit project (1890) was station Roosendaal aan de beurt.
Vòòr 1900 waren er in Nederland maar 3 bedrijven die dit soort elektrische installaties konden uitvoeren en Willem Smit was daarvan de enige zonder buitenlandse knowhow. Op onderstaande foto uit 1895 zien we dit mooie stationsgebouw en aan de rechterkant hangend aan de brug zien we één van de booglampen die Smit had geplaatst. Een unieke foto van een verloren stukje geschiedenis. In het tijdschrift "de ingenieur" van 1889 werd de compound dynamo die Willem Smit gebruikte kort beschreven.
Station Venlo I tussen 1889 en 1902, bron: Utrechts Archief
In de negentiende eeuw vinden we op de "Leidsche stadswallen", voormalige stoommeel fabriek "De Sleutels". Deze werd al in 1884 door Willem Benjamin Smit voorzien van elektrische verlichting. Een deel van dit industrieel erfgoed maakt nu nog steeds deel uit van het stadsbeeld van Leiden.
Oprichting fabriek (april 1884) Op 29 april 1884 wordt de voor die tijd hypermoderne stoommeelfabriek "De sleutels" opgericht en gebouwd aan de Zijlesingel in Leiden (bij de Vestwal in de Looierstraat) door Arie de Koster en Adriaan Koole. Adrie de Koster Sr, is handelaar in granen, zaden en meel en zijn compagnon Adriaan Koole de eigenaar van de Leidse windkorenmolen d'Oranjeboom.
Stoom meelfabriek "De Sleutels rond 1900 (Archief Leiden).
Links een dynamo (elektromotor) die Willem Smit gebruikte voor de aandrijving van de verlichting van Meelfabriek "De Sleutels" (1884) Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk.
Dhr. John Livius stuurde mij deze prachtige en unieke (zeer vroege) kaart van Stoommeel fabriek de Sleutels uit Leiden met hier te zien de silo. Deze kaart is nog met "De Koster & Co" in het logo. (1904).
Fabrieksbranden De fabriek werd door 3 branden geteisterd in 1891, 1902 en 1925.
Tijdens mijn onderzoek naar de historie van Smit Slikkerveer kwam ik een zeer oud krantenartikel tegen, wat duidelijk maakt dat Willem Smit op 20 jarige leeftijd al flink aan de weg timmerde, ruim 1 jaar voordat Smit Slikkerveer opgericht werd. Het is het oudste krantenartikel dat ik tot nu toe heb gevonden van Smit Slikkerveer en dateert van 07-09-1881. Onderstaand artikel gaat over een landbouw tentoonstelling in Bergen op Zoom, waar Willem Smit de dynamo's en de booglampen (systeem Siemens) leverde, nodig voor de elektrische verlichting van de tentoonstellingsterreinen. De booglampen maakte hij niet zelf, maar bestelde hij bij importeurs in Duitsland en België.
Landbouwtentoonstelling Bergen op Zoom (1912). Op de achtergrond links zien we een booglamp, waarschijnlijk dezelfde geplaatst door Willem Smit in 1881.
Bron: Middelburgsche Courant 07-09-1881)
De dynamo's zijn zeer waarschijnlijk van het type gramme, die hij eerder dat jaar al bij zijn familie (Diepeveen, Lels & Smit ) in Kinderdijk had geleverd. De dynamo's werden gemaakt in een werkplaats bij de Klinknagelfabriek van zijn vader.
Rond 1904 begon de ontwikkeling van de turbo-generatoren. Na wat pionieren ging ook Smit Slikkerveer deze grote machines bouwen. Vooral de wereldtentoonstelling in Brussel (1910) waar Smit Slikkerveer prominent aanwezig was met een aantal van deze generatoren gaf de verkoop een flinke stimulans. In 1932 had men al meer dan 130 turbo-generatoren afgeleverd. In 1933 werd de grootste turbogenerator van Nederland gefabriceerd.
04-07-1933 Rotterdamsche Courant
In 1933 was men zover dat men de concurrentie aan kon met het buitenland (Duitsland/Engeland). De technologische achterstand die men had op dit type generatoren was geheel ingehaald. De Nederlandse elektriciteitsbedrijven hoefden dan ook niet meer de generatoren in het buitenland aan te schaffen. Dit paste precies in het tijdsbeeld van toen, de regering wilde de "eigen industrie" voorrang geven om zo de economie een oppepper te geven.