Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935

Historische nieuwsflits

Smit Las (1925)

Onderstaande tekening komt uit Smit Mededelingen 1925 en is de basis geweest voor het logo van Smit Las zoals deze jaren lang op de lasapparaten te bewonderen is geweest.  Op de foto onderaan zie je het logo zoals dit uiteindelijk geworden is. De ontwerper was Jan Wijga.

Ontwerplogo Smit Las 1925 

Bron: Archief Smit Transformatoren.

Emaille reclamebord Smit Las 
Logo lasser van Willem Smit.

Achtergrond informatie over de kunstenaar die dit bord ontwierp (Jan Wijga) vind je HIER

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vervoer reusachtige trafo van Willem Smit (1927)

Mannen in actie om houten dwarsbalken te leggen waarover de transformator (rechts in beeld onder een dekzeil) gesleeëd kon worden. 

De transformator stond hierbij op in de bewegingsrichting geplaatste houten balken. Om de wrijving tussen de dwarsbalken en transformatorbalken te verminderen werden deze met vet ingesmeerd. Aan de transformator werd getrokken met paarden of met een stoomwals en zo gleed hij dan langzaam over de dwarsbalken.

De dwarsbalken moesten daarbij steeds verlegd worden, de achterste balken kwamen weer vooraan te liggen en zo verplaatste zich de sledebaan met de zelfde snelheid als de transformator. Een uiterst moeizame methode te meer daar de sledebaan horizontaal moest liggen. Dit werd gedaan door waar nodig onder de dwarsbalken houten vulblokken te leggen (het z.g.n. uitvullen).

De tekst onder de foto suggereerd dat deze transformator afgevoerd werd naar een ander station of naar een reparatie werkplaats.

Het is een van de oudste "kranten artikelen" m.b.t. het vervoer van een Willem Smit transformator die ik tot nu toe kon vinden. Het is vandaag de dag niet voor te stellen dat het vervoer toen op deze manier ging, waardoor men maanden bezig was een trafo op de plaats van bestemming te krijgen.

Groet,

Erik de Vries

Vervoer Trafo (26500 kg) Willem Smit 12-03-1927 

 

Bron: Gelderlander 12-03-1927

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 61 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3413658

Nieuwsbrief

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd