Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek

Historische nieuwsflits

Paardentractie 1914

In het begin werden paarden gebruikt voor het vervoer van transformatoren, getuige onderstaande foto van het vervoer van een transformator van Willem Smit d.m.v. paardentractie uit 1914. Pas vanaf ongeveer 1920 deed het automobiel zijn intrede.

Paardentractie 1914
Bron: Archief Smit Transformatoren

 

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Drijvende bok met een zware transformator van Smit (400 kVA) 1925

Transport Smit Trafo met een drijvende bok (1925-1935)

Bovenstaande foto laat een drijvende bok zien die een zware transformator met een vermogen in de orde van grootte van 400 kVA op de plaats van bestemming probeert te krijgen. De locatie is Dordrecht (Dordsche Kil ?) en de trafo is bestemd voor het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf Dordrecht (G.E.B.D.). Gezien de constructie van de kast moeten we deze dateren tussen 1925 en 1935.

Transport Smit Trafo met een drijvende bok (1925-1935)

Typeplaatje Smit Trafo

Op de middelste foto heb ik de trafo eruit gelicht en zien we aan de linkerkant een typisch Smit plaatje, deze was standaard voor het fabricaat, het kleine plaatje daarboven was een zgn. type plaatje met de aanduiding van o.a.vermogen,overzetverhouding, klokgetal en gemeten kortsluitspanning. Om de doorvoeringen tijdens het transport niet te beschadigen zijn deze na de beproeving in Nijmegen gedemonteerd op de plaats van bestemming werden de doorvoeringen er weer opgezet. Waarschijnlijk is ter besparing van het gewicht deze transformator zonder olie getransporteerd, hij moest dus na montage van de doorvoeringen weer met olie gevuld worden. Een dergelijke procedure wordt nog steeds toegepast bij grote transformatoren (bijv. > 100 MVA) waar transportgewicht en afmetingen een rol spelen.

Erik de Vries

Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen (collectie van Heleen Rosskopf ,dochter van de oprichter van Smit Transformatoren, Th. Rosskopf)

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 65 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3413657

Nieuwsbrief

DMC Firewall is a Joomla Security extension!