Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)

Smit Transformatoren

Foto ontvangen van Piet Koper.

Piet Koper, oud medewerker van Smit Transformatoren gaf mij flink wat foto's van Smit Transformatoren. Hierbij deel 1 van een serie van ongeveer 80 foto's.
Klik op de kleine foto's om te vergroten.


Bron: Piet Koper (Foto 20 tm 31).

Legenda:

  • Foto 20 = Binnenwerk hangende in een 260 tons kraan. Links de regelschakelaar, rechts daarvan de eerste poot van deze 5-poots kern, de drie wikkelingsets, de vijfde kernpoot en de tertiairestroom begrenzende smoorspoelen.
     
  • Foto 21= Het binnenwerk van foto 20 van een andere zijde opgenomen. Aan de onderzijde bevindt zich een lange buis voor de directe koelolietoevoer aan de wikkelingen.
     
  • Foto 22= Het wikkelen van een grote spoel op een horizontale wikkelbank. In die tijd het enige type wikkelbank, na 1995 doet de verticale wikkelbank zijn intrede.
     
  • Foto 23= Beproeving van een grote transformator op het buitenproefveld bij Smit. De vier pallets waarop de transformator rust zijn luchtkussen voertuigen van de eerste generatie.
     
  • Foto 24= Dezelfde transformator als foto 23, onder een andere hoek opgenomen. Rechts van de transformator is de oliekoeler opgesteld.
     
  • Foto 25=De voor het transport "gestripte" transformator op een ponton in de sluis van Weurt op weg naar de Waal.Eerst Roll on Roll off transport, het laatste stuk per trein. De kast is speciaal voor spoortransport ontworpen aan de zgn. wangen aan de onderzijde kunnen treinwielstellen gekoppeld worden. De bodem van de kast is daarbij de verbinding tussen de wielstellen en kan dus het hele gewicht van de transformator dragen.
     
  • Foto 26= Een blik in de stralerij waar op dat moment enkele olie-leidingen gestraald worden om vervolgens voorzien te worden van diverse lagen verf de zgn. oppervlakte behandeling.
     
  • Foto 27= Gelijktijdig transport van drie transformatoren in een ander gedeelte van de sluis van Weurt. Deze staan op vijzels in tegenstelling tot de transportmethode van foto nr. 25.
     
  • Foto 28= Hetzelfde transport als foto 27 echter in een eerder stadium, dwz. nog in de Nijmeegse binnenhaven vóór het ingaan van de sluis.
     
  • Foto 30= Transport over de weg van twee transformatoren achter elkaar. Opvallend is dat op deze route geen hoogte beperkingen waren. Normaal wordt voor wegtransport de hoogte gereduceerd door het demonteren van de hoogspanningsdoorvoeringen en de conservator hetgeen hier niet het geval was.
     
  • Foto 31= Transformatoren voor de beproeving opgesteld in het oude laboratorium. Dit is geheel vernieuwd in 2010. Ieder transformator wordt aan het eind van het productie proces beproefd, naar internationale normen, specifieke eisen van de klant en criteria die Smit zelf stelt om hem met een gerust gevoel uit te kunnen leveren.

    Tekst: Erik de Vries 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 339 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
11218129
Our website is protected by DMC Firewall!