Artikelen Smit Slikkerveer

Willem Benjamin SmitIn 1889 werd station Venlo I (1865-1944) elektrisch verlicht met booglampen door Willem Benjamin Smit. Enkele jaren daarvoor (1886) had hij al ervaring op gedaan met 25 booglampen aangedreven door stoom dynamo's bij station Amsterdam. Na dit project (1890) was station Roosendaal aan de beurt. 

Vòòr 1900 waren er in Nederland maar 3 bedrijven die dit soort elektrische installaties konden uitvoeren en Willem Smit was daarvan de enige zonder buitenlandse knowhow. Op onderstaande foto uit 1895 zien we dit mooie stationsgebouw en aan de rechterkant hangend aan de brug zien we één van de booglampen die Smit had geplaatst. Een unieke foto van een verloren stukje geschiedenis. In het tijdschrift "de ingenieur" van 1889 werd de compound dynamo die Willem Smit gebruikte kort beschreven.

Station Venlo I tussen 1889 en 1902, bron: Utrechts Archief

 

2 foto's van Station Venlo I rond 1900, dus net na de voltooiing van het station. Bron: Gemeentearchief Venlo

Station Venlo I emplacement 1889-1902, met op de achtergrond rechts een booglamp van Willem Smit, bron: Utrechts Archief.

Bron: De Ingenieur 1889 

 Station Venlo rond 1904-1905, bron:  Utrechts Archief

De bekende ingenieur van de SS Staatsspoorwegen, Ir. L.H.N. Dufour was ook betrokken bij de elektrificatie project van station Venlo. Willem Benjamin Smit kwam hem ook geregeld tegen bij het K.I.V.I. (Koninklijk Instituut voor Ingenieurs). 

1900

Station Venlo I rond 1900.


 1900

Bovenstaande mooie foto betreft het station van de Cöln-Mindener Eisenbahngesellschaft. Het is het begin van hun lijn van Venlo via Wesel naar Hamburg. De laan is daarom ook geheten de Hamburger Singel. Het station in Hamburg heette de "Venloer Bahnhof". Dit is dus niet het station in Venlo dat door Willem Smit verlicht werd in 1889. Met dank aan dhr. Peeters voor zijn reactie.

Uitbreidingen
In 1891 werd er door Smit nog een dynamo bijgeplaatst op station Venlo zo blijkt uit onderstaand artikel uit de "Ingenieur" van 1891. Voor het eerst werden nu ook meetinstrumenten bijgeleverd om het stroomverbruik te kunnen controleren. Een zeer vooruitstrevende methode voor die tijd.

De ingenieur 1891

In 1894 vinden er weer uitbreidingen plaats zoals een nieuwe dynamo van Smit Slikkerveer en andere technische aanpassingen waardoor alle aanwezige booglampen (23 stuks) geschakeld konden worden. Interessant is ook dat er in die tijd al een link was met Brush uit Engeland die ook dynamo's had geleverd. Vandaag de dag behoort Smit Slikkerveer tot het concern van Brush.

De Ingenieur 1894

Station Venlo I (1935-1940). Bron: Utrechts archief

1930

Station Venlo I  rond 1930

Station Venlo I  rond 1925-1930, bron: Utrechts archief.

1935

Station Venlo 1935

In 1944 werd het station zwaar beschadigd tijdens een bombardement. Na de oorlog besloot men een geheel nieuw station te bouwen. Station Venlo II.

1945 1945

Het eerste station in Venlo, wat dus elektrisch verlicht werd door Willem Smit, werd geopend op 21 november 1865. Dit station lag echter niet op de plek waar het huidige station staat. Het eerste station lag verderop aan de Kaldenkerkerweg, richting Duitsland, (ter hoogte van de Veolia-busstalling). Dit vanwege de spoorlijn van Hamburg naar Parijs (Koln-Mindener Spoorbaan). Het trace liep via het huidige Julianapark naar de plek waar nu het huidige station staat (Stationsplein). Dit tracé vond geen doorgang en zodoende werd het tweede station dichter bij het centrum gebouwd. Het huidige gebouw, station II werd ontworpen door Koen van de Gaast en stamt uit 1958. Het is een typisch wederopbouwstation, opvallende kenmerken zijn de grote luifel en de toentertijd gebruikelijke stationstoren.

Bron: Wikepedia

 

Het huidige station Venlo (bron: Wikepedia).

Bron: Archief Brush Ridderkerk, de Ingenieur, Wikepedia.

Our website is protected by DMC Firewall!