Artikelen Smit Slikkerveer

Willem Benjamin Smit in 1888

In 1883 en 1887 kreeg Willem Smit de opdracht van de directie van scheepswerf de Schelde in Vlissingen om de buitenverlichting op de terreinen van de scheepswerf te verbeteren. Tot dan toe maakte men gebruik van onstabiele gas verlichting die voor hitte, walm en flikkering zorgden. Willem Smit ging aan de slag met elektrische verlichting want hij had hier al enige ervaring mee opgedaan met zijn pas opgerichte bedrijf. Hij verlichtte het hele terrein met in totaal 32 Siemens (boog) lampen met een sterkte van 400 kaars. De scheepshellingen werden verlicht met twee hoog op gehangen lampen met een sterkte van 6000 kaars die een felle maar stabiele verlichting gaven. (400 kaars = ongeveer 333 watt, 6000 kaars = ongeveer 5000 watt). Men was zeer te spreken over deze nieuwe vorm van verlichting.  In het archief van Brush HMA Ridderkerk vonden we een mooie foto van een gelijkstroom generator die gebruikt werd voor scheepswerf "De Schelde".

Een stoommachine voedde de gelijkstroomgenerator die vervolgens weer via een zelf gemaakt schakelbord in een ring systeem de Siemens gloeilampen en booglampen van stroom voorzag. Op onderstaande foto zien we een glimp van een booglamp van Willem Smit bij de scheepshelling rechts (zie oranje pijl). 

De Dokhaven met de kanonneerboot annex wachtschip Hr. Ms. 'Bulgia. Daarachter de Tonnenbrug en scheepshelling van de Kon. Mij De Schelde (1905).  

Gelijkstroomgenerator "De Schelde" t.b.v. de verlichting op het terrein van het de scheepswerf van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. De foto is uit 1911, maar dit moet de generator zijn waarover in onderstaand artikelen wordt gesproken.

 

Rechts zien we een Siemens Cellulose Filament lamp uit 1883.

  

Links zien we 2 modellen Siemens booglampen uit 1880. Artikel uit de Vlissingse Courant 22-1-1883.

Arie SmitDe geschiedenis van scheepswerf de Schelde in een notendop
Arie Smit startte in 1875 een scheepswerf in Vlissingen. Deze werf werd zeer belangrijk voor de stad Vlissingen. Het was jarenlang de grootste werkgever van Vlissingen en Walcheren. Al vanaf 1875 leverde men aan de Koninklijke Marine en als er weer een schip van de helling gleed dan liep de hele stad uit om dit te zien en de kranten schreven er over op de voorpagina's. Men bouwde niet alleen fregatten, korvetten en patrouille vaartuigen, maar ook scheepsmotoren, turbines en ketels. Ze waren hofleverancier van de Rotterdamse Lloyd en in het familiebedrijf werkten vele families jaren lang waar de zoon de vader opvolgde. Een van de bekendste schepen die gebouwd werd was passagiersschip m.s. Willem Ruijs van de Rotterdamse Lloyd (1946). Eind jaren vijftig werkten er 4500 medewerkers op de scheepswerf. Na enkele fusies met R.D.M., Verolme en gaat RSV failliet en komt de Schelde weer op eigen benen te staan, zij het flink afgeslankt. In 2001 werd men overgenomen door  Damen Schelde Naval Shipbuilding en een deel van de werf is nu nog steeds in gebruik aan de rand van de stad. Hieronder enkele prachtige oude foto's van lang vervlogen tijden uit de archieven van het bedrijf.

Hieronder 2 films van de historie van scheepswerf de Schelde:  Klik op een film om deze te pauzeren, ze worden immers gelijktijdig gestart.

Trugkieke, documentaire van omroep Zeeland

De tewaterlating van passagiersschip m.s. Willem Ruijs van de Rotterdamse Lloyd (1946).

 

Luchtfoto van de binnenstad met de helling en de Dokhaven van de Kon. Mij. De Schelde (1925) 

We zien hier o.a. 2 loodsen van Koninklijke Schelde uit 1892

Dokhaven van de scheepswerf Koninklijke Maatschappij de Schelde (1920)

Erepoort ter gelegenheid van het bezoek van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik (1907)

 

Gezicht op de scheepshelling van de Schelde rond 1910.   

Terreinverlichting voor stoomschip SS BROMO (1887) door Willem Smit
In 1887 was er blijkbaar nog niet voldoende elektrisch licht toen stoomschip BROMO werd gebouwd. Willem Smit werd er weer bij gehaald en hij plaatste 2 masten van 80 voet hoog aan weerszijde van het schip en en daaraan  bevestigde een sterke booglamp, waardoor dat deel met een lichtsterkte van 10000 kaars (ongeveer 8300 watt) in een zee van licht stond.

Mailboot Bromo. Bouwnr. 61. Bouwjaar 1888. Eigenaar Kon. Rotterdamsche Lloyd. (1888) 

 

13-10-1887, Vlissingse Courant, rechts: Verticale dubbele compound stoom machine no. 86 bestemd voor de Bromo (Kon. Rotterdamsche Lloyd)

13-10-1887, dezelfde foto van de Bromo met iets meer detail. Bron: archieven.nl

Een opzichter en twee werklieden bij de scheepshelling van de Schelde (1915). Rechtsboven bij de oranje pijl zien we weer een glimp van de booglamp van Willem Smit. 

De eerste Nederlandse onderzeeboot (1904) gebouwd op de werf van de Schelde.

Meer informatie over de Koninklijke Maatschappij de Schelde is o.a. te vinden op onderstaande links.  

FILM:

https://anderetijden.nl/aflevering/174/De-Koninklijke-Schelde 

WEBSITES:

http://www.rdm-archief.nl/

http://www.verolmetrust.nl/geschiedenis/

http://www.damen.com/companies/damen-schelde-naval-shipbuilding 

Bron: archief Brush HMA Ridderkerk, archieven.nl

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Foto gallery Smit Slikkerveer

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 84 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
11082196
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd