Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Draad
Draadwals (1926)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912

Laatste updates

Willem Smit voorziet meelfabriek "de Sleutels" in Leiden van elektrische verlichting (1884) met filmfragment van de fabriek uit 1935

Edison gloeilamp 1884 In de negentiende eeuw vinden we op de "Leidsche stadswallen", voormalige stoommeel fabriek "De Sleutels". Deze werd al in 1884 door Willem Benjamin Smit voorzien van elektrische verlichting. Een deel van dit industrieel erfgoed maakt nu nog steeds deel uit van het stadsbeeld van Leiden.

Oprichting fabriek (april 1884)
Op 29 april 1884 wordt de voor die tijd hypermoderne stoommeelfabriek "De sleutels" opgericht en gebouwd aan de Zijlesingel in Leiden (bij de Vestwal in de Looierstraat) door Arie de Koster en Adriaan Koole. Adrie de Koster Sr, is handelaar in granen, zaden en meel en zijn compagnon Adriaan Koole de eigenaar van de Leidse windkorenmolen d'Oranjeboom.

Stoommeelfabriek 1900

Stoom meelfabriek "De Sleutels rond 1900 (Archief Leiden).

 
Links een dynamo (elektromotor) die Willem Smit gebruikte voor de aandrijving van de verlichting van Meelfabriek "De Sleutels" (1884) Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk.

 

Kaart-stoommeelfabriek de sleutels de koster en co leiden
Dhr. John Livius stuurde mij deze prachtige en unieke (zeer vroege) kaart van Stoommeel fabriek de Sleutels uit Leiden met hier te zien de silo. Deze kaart is nog met "De Koster & Co" in het logo. (1904).

Fabrieksbranden
De fabriek werd door 3 branden geteisterd in 1891, 1902 en 1925. 

Bron: Zutphensche Courant 1891

Hieronder een uitgebreid verslag van deze brand.

Lees meer

Transformator voor gemaal Lely (1930)

Willem Kentie vond een unieke foto van het overladen van een transformator voor het gemaal Lely in 1930. Men kwam deze foto tegen tegen tijdens de voorbereidingen van een tentoonstelling voor de museumstoomtram in 2012. We zien hier een transformator van Smit, die staat op de spoorlijn in Medemblik, die werd gelost om vervolgens naar het toen in aanbouw zijnde gemaal Lely getransporteerd te worden.

 
In 1975 werden er transformatoren verwijderd uit Gemaal Lely. Dit zouden de transformator van bovenstaand plaatje kunnen zijn. 

Bron: Beeldbank Genootschap Wieringermeer.

Gemaal Lely
Reeds in 1914 was voorgesteld om de gehele Wieringermeerpolder met slechts een stoomgemaal te bemalen. Dit gemaal zou bij Medemblik geplaatst dienen te worden. De Zuiderzeeraad, een adviescollege, bepleitte niet alleen meerdere gemalen, zij toonde zich ook een sterk voorstander van elektrische bemaling.

Het is een ontwerp van de Haagse architect D. Roosenburg die in 1928 de opdracht hiervoor had gekregen. Het is een elektrisch aangedreven gemaal. Men had in eerste instantie een stoomgemaal willen plaatsen. Het gebouw heeft een bijzondere architectonische waarde en heeft een prachtige uitstraling. Het is in 1930 in gebruik genomen. Het is een Rijksmonument en in 2007 is het op geknapt en voorzien van een nieuwe verflaag. Het werd en wordt gebruikt om de Wieringermeer droog te maken en te houden.

{youtube}cvTfKq56fcA{/youtube}
Filmfragment : Opening Gemaal Lely (1930). Bron: Polygoonjournaal 30-3, Bron: Beeld en Geluid

Het gemaal is genoemd naar Cornelis Lely, initiatiefnemer tot de uitvoering van de Zuiderzeewerken en staat iets ten noorden van Medemblik. Het gemaal en is ontworpen door Dirk Roosenburg. Op aandrang van S. de Clercq, voorzitter van de Bond van Nederlandsche Architecten, heeft de Haagse architect D. Roosenburg (1887-1962) in 1928 de opdracht gekregen om voor een elektrisch aangedreven gemaal een bijzonder en aansprekend gebouw neer te zetten. De Clercq hield in zijn nota een warm pleidooi voor een aansprekende vormgeving van de grote kunstwerken in het Zuiderzeeproject. Hij constateerde dat Nederland bij de vormgeving van grote werken een achterstand had opgelopen ten opzichte van het buitenland. Van de Dienst Der Zuiderzeewerken verwachtte hij weinig initiatieven op dit terrein. Het optreden van De Clercq zou er mede toe leiden dat Roosenburg uiteindelijk werd aangezocht voor het vormgeven van de gemalen Lely en Leenmans. Ook de vormgeving van de heftorens van de grote sluizencomplexen in de Afsluitdijk werd aan hem overgelaten.

De bouwwerkzaamheden aan het gemaal werden eind 1929 afgerond. In december van dat jaar begon men met het wegbaggeren van de dijk rondom de bouwput. Op 5 en 6 februari 1930 vond volgens een mededeling in het ‘Driemaandelijksch Bericht’ “(…) eene uitvoerige beproeving der installatie plaats op grond van de uitkomsten, waarvan de installatie als voor de eerste maal opgeleverd werd aanvaard.” Op 10 februari 1930 wordt het gemaal in werking gesteld en als postume hulde aan de inmiddels overleden promotor van de Zuiderzeewerken tot “Gemaal Lely” gedoopt. (Bron: overgenomen van Historisch genootschap Wieringermeer).

Lees meer

Biografie Ir. Thomas Rosskopf (1880-1953) + 2 filmfragmenten

Biografie van Ir. Thomas Rosskopf (1880 - 1953), feitelijk oprichter van Willem Smit & Co's Transformatoren N.V. en één van de pioniers van de elektrotechniek in Nederland. 

Thomas Rosskopf was een der pioniers van de Nederlandse Elektrotechnische Industrie. Hij werd op 26-04-1880 te Amsterdam geboren en doorliep daar de Lagere School en de H.B.S. met een vijfjarige cursus. Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft, waar hij het diploma voor Werktuigkundig Ingenieur behaalde. In 1904 behaalde hij het diploma Elektrotechnisch Ingenieur in Karlsruhe.

Thomas Rosskopf

Thomas Rosskopf 

Studententijd van Thomas Rosskopf
Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft. Deze school had in die tijd nog geen opleiding tot elektrotechnisch ingenieur. Thomas was voorzitter van het studentencorps. Hieronder een aantal unieke foto's uit de collectie van de familie Rosskopf.

Rosskopf in zijn studententijd (Polytechnische school Delft 1899)

Prachtige foto van Thomas Rosskopf, met pet en pijp, te midden van zijn studievrienden bij de Polytechnische school Delft in 1899, bron Familie Rosskopf.

Bron: Studentenweekblad Polytechnische Schoolt Delft, 1901-1902. In 1901 was hij secretaris van de studentenvereniging en een jaar later voorzitter van het studentenkorps.

Ontgroening Delft 1898 (ergens moet Thomas Rosskopf er op staan).

De ontgroening van de studenten aan de Polytechnische school te Delft. De Datering van deze foto is 1898 (stond achterop de foto's). Hierop moet dus ergens Thomas Rosskopf te zien zijn. 

 

Lees meer

Biografie professor Clarence Feldmann (1867-1941)

Professor Feldmann (1930)

Professor dr. ing. Clarence Feldmann werd op 14 januari 1867 te New-York geboren en was van Duits-Joodse afkomst. Hij ontving zijn opleiding in Duitsland. Van 1883 tot 1885 studeerde hij aan de Königlich Bayerische Industrieschule te Neurenberg, van 1885 tot 1888 aan de Technische Hogeschool te Darmstadt, waar toen een afdeling voor elektrotechniek was ingesteld. Hij behoorde daarmee tot de eerste generatie academisch geschoolde elektrotechnici. De elektrotechniek was op dat moment nog een wereld van pioniers. 

Tijdens zijn studie Elektrotechniek in Darmstadt vond de jonge Feldmann veel inspiratie bij zijn hoogleraar, Professor Erasmus Kittler. Rond 1885 was er weinig bekend over wisselstroom. De theorievorming rond de gelijkstroom was al veel verder en de algemene opinie in die tijd was dat gelijkstroom het zou gaan winnen van wisselstroom. Tijdens de studie van Feldmann schreef Kittler een prijsvraag uit om de huidige meetmethoden voor wisselstroom te onderzoeken en te verbeteren. Clarence Feldmann won deze prijsvraag. Dit zou zijn verdere loopbaan voor een belangrijk deel bepalen. In 1888 slaagde Feldmann met lof en werd hij voor een jaar lang de assistent van Kittler. 

Na zijn studie werkte Feldmann dertien jaar in elektrotechnische industrie, onder andere in Hongarije bij transformatorproducent Ganz & co in Boedapest (1889). Bij Ganz werkte hij mee aan de ontwikkeling van transformatoren, meetinstrumenten, wisselstroommachines en elektriciteitsnetten (voor verlichtingstoepassingen). In 1890 stapte Feldmann over naar Helios Aktiengesellschaft für elektrische Beleuchtung und Telegraphenbau in Duitsland. Bij Helios een producent van elektriciteitscentrales, zette Feldmann zijn werk voort in de bouw en het ontwerp van elektriciteitsnetten. Zijn industriële carrière verliep maar moeizaam, omdat hij zich erg beperkt zag in zijn mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te experimenteren met nieuwe technologieën. Feldmann voelde zich bij Helios op een gegeven moment meer handelsreiziger dan elektrotechnicus en ging daarom het onderwijs in. In 1902 werd Feldmann privaat docent aan de Technische Hochschule in Darmstadt.

Feldmann was door zijn kennis opgedaan in de Verenigde Staten, Hongarije en Duitsland betrokken bij de aanleg van alle elektriciteitscentrales in Nederland (behalve Kinderdijk = Willem Benjamin Smit). Bron: Beeldbank Den Haag (free of copyrights).


Professor Feldmann zien we rechts achteraan - staande vierde van rechts met bolhoed en snor- bij de aanleg van elektriciteitskabels voor het G.E.B. in Den Haag (1905).

 

Lees meer

De historie van transportbedrijf Fa. Frederiks (1890 - 1982)

Fa. Frederiks was één van de eerste vaste vervoerders voor Willem Smit & Co's Transformatoren-fabriek N.V. in Nijmegen. Het moet toch een flinke omschakeling voor dit bedrijf geweest zijn om vanaf 1913 de voor die tijd enorm grote en zware transformatoren voor Smit te gaan vervoeren. Hieronder de interessante geschiedenis van dit oude Nijmeegse transportbedrijf.

Fa Frederiks transport van een Trafo van Smit (1913-1915)
Vervoer van een transformator van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek door vervoersbedrijf Fa. Frederiks (1913-1915) Bron: Archief Smit Transformatoren.

Bron: Weezen-Almanak, p. 50-51, Reclame Frederiks, Weekmarkten (1936) met dank aan Anne-Marie Jansen Stichting Memento Mori Wezenkerkhof Neerbosch (Nijmegen).

De voorgeschiedenis G. Westerhof, 1870 - 1890
De geschiedenis van dit transportbedrijf begint bij dhr. G. Westerhof, die een Kolenhandel en Sleperij heeft opgebouwd aan de Regulierstraat in Nijmegen tussen 1870 en 1890. Nadat G. Westerhof is overleden verkoopt zijn weduwe de zaak aan Jan Frederiks op 01-08-1890.
G. Westerhof (Gelderlander 13-10-1870)

G. Westerhof 13-10-1870 (Gelderlander)

Periode Jan Frederiks (1890 - 1913)
Fa Frederiks reclame 11-10-1932In 1894 verhuist Jan Frederiks zijn bedrijf (Sleperij en Kolenhandel) naar Waalkade 70/71. Hij is dan te bereiken onder telefoonnummer 43. In hetzelfde jaar worden de paarden van Jan Frederiks opgeroepen voor een "Rijkskeuring van Paarden voor den Militairen Dienst" Dit staat groots aangekondigd in de Gelderlander van 15-04-1894. De keuring vind plaats op een terrein tussen de Graafse straat en Bottendaal (bij het station). Jan Frederiks staat met 3 paarden van resp. 13, 11 en 10 jaar op de lijst, niet echt paarden waarmee je de oorlog kunt winnen.


Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Overname Frederiks door Jo Dijkstra (1913)
J.H.A. "Jo" Dijkstra begint zijn loopbaan bij transportbedrijf Kramer. Nadat hij daar mede firmant is geworden neemt hij in 1913 slepersbedrijf en Kolenhandel Firma Frederiks over.

Lees meer

De Goudsche Lichtfabriek - mobiel hijswerktuig met paardentractie voor vervoer en plaatsen van transformatoren (1914)

In 1914 levert Smit Transformatoren een aantal transformatoren voor de in aanbouw zijnde elektriciteitscentrale van Gouda. Vrachtauto's zijn er nog niet dus is het paard het aangewezen vervoer voor de transformatoren.  Het transport naar de centrale duurt maanden en is zeer intensief. Iedereen probeert mee te denken om de transport mogelijkheden te verbeteren, maar ook het plaatsen en hijsen van de transformator is een probleem. G.E.B. Gouda laat een hefwerktuig ontwerpen door "de Goudsche machinefabriek v/h. Arends".  Dit hefwerktuig staat op een kar en deze kan worden voortgetrokken door een paard. Voor HFL 600,-- werd deze uitvinding in 1914 aangeboden aan directeur Thomas Rosskopf van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. Tijdens van de uitbreidingen bij de Goudsche Lichtfabriek werd dit mobiele hijswerktuig gebruikt voor de transformatoren van Smit en andere zware materialen/machines. 

Thomas Rosskopf (1903/1904)Een uitvinding op transportgebied  van het G.E.B. Gouda (1914). Het lijkt alsof het paard slechts 1 achterpoot heeft, maar als je inzoomt op de achterste poten zie je toch echt twee poten met 2 hoeven. Het karretje heeft overigens drie wielen. Dat maakt het geheel tot een vreemde maar unieke foto compositie.  Bron: glasnegatief Stichting Willem Smit Historie Nijmegen. 

De brief gericht aan elektriciteitspionierThomas Rosskopf . Bron: boekje Smit Transformatoren 1913-1948

Paardentractie 1914

Paardentractie in 1914. Op deze manier werden de transformatoren in die tijd vervoerd. 

Korte geschiedenis van de Goudsche Lichtfabriek.
Het begon allemaal met de gasfabriek die in 1853 werd opgericht door de firma Westerman & Robbé. In 1887 nam de gemeente de gasfabriek over en in 1910 werd besloten een elektriciteitscentrale te bouwen direct naast de gasfabriek op het terrein van het voormalige leprooshuis aan de Hoge Gouwe 189 in Gouda.

Lees meer

Bedrijfsschool Royal Smit Transformers (1951 - heden)

Van collega Paul Klein Schiphorst ontving ik onderstaand artikel uit de tachtiger jaren van de vorige eeuw toen Smit Transformatoren nog een eigen bedrijfsschool had waar interne opleidingen werden gegeven. Anno 2014 is er nog steeds een bedrijfsschool.

De opleiding van jongeren bij Smit Transformatoren begint in 1946 enige structuur te krijgen, we gingen er toen toe over om het leerlingenstelsel van Bemetel in te voeren. De ambachtsschool in Nijmegen was in de oorlog zwaar beschadigd, zodat wij tot 1948 moesten wachten voordat we de eerste leerlingen met een vooropleiding binnen kregen. Van 1946 tot 1948 hebben we noodgedwongen jongens zonder enige vooropleiding in onze werkplaatsen het vak geleerd.
Bedrijfsschool Smit Transformatoren (1983-1985)

Bron: Paul Klein Schiphorst / Gelderlander (1985 - 1986)

In 1951 zijn we begonnen om op bescheiden schaal een eigen bedrijfsschool op te richten. Deze bleek vele jaren later zo’n groot succes te worden dat we er zelfs internationale prijzen mee in de wacht sleepten. Hieronder een foto van de eerste 10 leerlingen van de bedrijfsschool van Smit. Dit waren de eerste 10 geselecteerde  leerlingen van de Ambachtschool. Het rapport gemiddelde moest over het laatste jaar gemiddeld een 7 zijn. 

eersteleerlingenbedrijfsschoolsmit1951

Bedrijfsschool Smit Transformatoren in 1951.  

 

Tussen 1951 en 1955 bevond de bedrijfsschool zich op een andere locatie, namelijk het kantoor wat vòòr 2001 het kantoor van Willem van Wely was + productieplanning van Masseling en de ruimte waar Reinout La Grouw i.C.T. de scepter zwaaide. Daarna verhuisde men naar de Groenestraat 249 in Nijmegen.

De leerlingen op de verzamelfoto zijn staand op een kistje van links naar rechts:

1 = Frits Kunst heeft na de bedrijfsschool in de kwaliteitsdienst Mech. Bew. gewekt tot ong. 1960 daarna naar Hyster gegaan heeft in Ierland en Schotland gewerkt was de laatste 10 jaar van zijn werkzaam leven Technisch Directeur Hyster Nijmegen, zijn baas was Haalmeijer. Frits is in januari 2014 overleden.

2 = Jan v.d Heuvel is verkoper geworden in de Benelux van Machines en Gereedschappen heeft jaren bij Gibas A'dam gewerkt.

3 = Willem van Wely, heeft na de Bedrijfsschool een 2 jarige opleiding gedaan bij T.N.O. Delft als Verspaningsdeskundige, daarna bij Bosboom en Hegener in A,dam een opleiding gedaan als Arbeidsanalist kwam als 20 jarige terug naar Smit, waarna hij vele leidinggevende functie's beklede is in 2001 als productieleider grote Transformatoren met pensioen gegaan, heeft er 50 jaar gewerkt.

4 = Peuki van Koolwijk klein manneke zijn vader was voorman in de kastenmakerij, is na de bedrijfsschool naar de marine gegaan heeft daar als Adelborst onder Jan Wildeboer gedient Peukie is in 1980 overleden.

5 = Harry Spanbroek leunend tegen staander is na de bedrijfsschool naar de Scheepvaartschool gegaan heeft daarna als Stuurman gevaren op de Koopvaardij tot ongeveer 1970 is daarna eigenaar geworden van een buizenfabriek op Curacao.

6 = Otto Witjes, Otto is na de Bedrijfsschool in Militaire Dienst gegaan heeft een vliegopleiding in Canberra gedaan was een van de eerste F16 piloten.

Lees meer

De tinmijnen van Banka en de eerste 33 kV transformator van Smit Transformatoren (1919)

Banka en de energievoorziening. 
In nummer 22 van “De Ingenieur” uit 1919 staat een artikel “Electriciteitsvoorziening van de tinmijnen op Banka” van ir. A. van der Ham. In deze zeer uitvoerige verhandeling wordt gewag gemaakt van een door Smit gebouwde 33 kV transformator. Een beroemde transformator omdat het de eerste van 33 kV voor Smit was en hiermee de opmaat vormde voor de eerste 50 kV transformatoren die zij mochten bouwen voor het “ultra hoogspanningsnet” van de provincie Gelderland. Wij wisten wel dat deze transformator ooit gebouwd is maar tot nu toe niet voor welke klant. Genoeg redenen om hier een artikel over te schrijven.

 
Bron: De Ingenieur 1919 

Banka-Billiton
De provincie Banka-Billiton bestaat uit de eilanden Banka (Bangka) en Billiton (Belitung), die ten oosten van Sumatra (Indonesië) liggen. De lengte bedraagt ongeveer 210 km en breedte 120 km. Sinds het begin van achttiende eeuw wordt hier tin gedolven.  In 1722 sloot de VOC een overeenkomst met de sultan van Palembang die toen de heerser was van dit gebied en de VOC kreeg zo de monopolie op het tin van Banka. China had de meeste kennis van het delven van tin en zo werden door de sultan Chinezen naar Banka gehaald en al snel kwam de hele organisatie in Chinese handen. 

Foto arbeiders in tinmijn Banka (1930) afkomstig van het Tropenmuseum, This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.


Deel kaart van Nederlands Indië met daarop de locatie van de eilanden Banka en Billiton (bron de Ingenieur 1915)

Chinese mijnwerkers voeren grond af in tingroeve (mijn 3B) te Pangkalpinang te Banka (1920). Bron Rijksmuseum, Publiek domein fotograaf onbekend.

In 1819 kreeg de Nederlandse staat de tinmijnen in handen en in 1850 besloten twee Nederlandse barons om het nabij gelegen eiland  Billiton te verkennen om te kijken of daar ook bodemschatten te vinden waren net als op Banka. Zij vonden tin en vervolgens werd in 1852 de concessie aan baron Van Tuyll verleend om tin te ontginnen in Billiton. Daarna werd de Billiton Maatschappij opgericht. De Billiton Maatschappij stopte in 1958 met de tinwinning in Indonesië, en is op dat moment onder andere actief in Suriname.

Lees meer

Logo Phohi

In 1928 werd in Huizen de PHOHI (Philips Omroep Holland Indië) ultra korte golf zender gebouwd t.b.v. radio uitzendingen. Dit was voor die tijd een revolutionair systeem en hier werd de basis gelegd voor de huidige radio-omroepen. Het was geheel Nederlands fabricaat. Samen met andere pioniers als Philips, de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (N.S.F.) en Heemaf leverden Smit Slikkerveer en Smit Transformatoren ook hun bijdrage aan dit project, door de levering van omvormers, generatoren en transformatoren.
Phohi zender: machinekamer schakelinrichting met 75 kVA transformator aanduiding 1934

Henk Mulder bij de schakel inrichting gemaakt door de Heemaf, met linksboven de aanduiding Transf. 75 kVA, de bediening voor de transformator gemaakt door Smit Transformatoren. Deze foto dateert uit 1934

phohi-achterzijdeschakelbordheemaf27-05-1929

Achterzijde Heemaf schakelbord PHOHI zender (mei 1929) Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle.

Onderstaand (deel van een ) artikel komt uit de krant "de Bel" uit 21-10-1927. Hieruit blijkt voor 100% dat de Smit bedrijven (Smit Transformatoren en Smit Slikkerveer) vanaf het begin bij dit project betrokken waren.

Nederlands fabrikaat (de Bel 21-10-1927)

In december 2010 kreeg ik een email van Gisela Mulder die vertelde dat de familie van haar vader vroeger een aantal jaren binnen het terrein van de PHOHI zender had gewoond en dat haar grootvader zeer nauw betrokken was geweest bij de ontwikkeling van de PHOHI zender. Zij had nog een aantal prachtige foto's en een brochure in haar bezit. Hieronder haar verhaal:

Hendricus Mulder in zijn jonge jarenMijn grootvader Hendricus (Henk) Mulder werd geboren in 1891 te Rotterdam. Hij trouwde in 1912 met Wilhelmina Hendrika (Mina) Roelofs. Ze kregen 3 kinderen, 2 zonen en 1 dochter. Hij was elektrotechnicus en had in Rotterdam al een eigen bedrijfje.  Hij had veel werk in de periode dat gas en stoom naar elektriciteit werden omgebouwd en ook in de havens van Rotterdam (met name met de hijskranen) was er veel werk voor hem.Door de astma van mijn vader verhuisde het gezin rond 1925 naar Deventer. Mijn vader werd te werk gesteld bij de Firma Nering Bögel, één van de grootste ijzergieterijen in Nederland, en bedrijf dat heden te dage nog bestaat.
Het gezin Mulder vlak voor de verhuizing naar Deventer 1924

Een prachtige foto van de familie Mulder net voor hun verhuizing naar het PHOHI complex in Huizen met links oudste zoon Johannes (Jan) en uiterst rechts de jongste zoon Hendricus (Henk), mijn vader.

Toen in 1928 begonnen werd met de bouw van de radiozenders in Huizen, is het gezin van mijn grootouders naar Huizen verhuisd en was mijn grootvader zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van de PHOHI zender.

Jan en Jacob in de machinekamer van de Phohi zender 1934

Oudste zoon Jan en zwager Jacob Hilz in de machinekamer van de PHOHI zender (Jacob Hilz was getrouwd met een zuster van mijn grootmoeder). Op de voorgrond machines van Smit Slikkerveer. Achterin de schakel inrichting van de Heemaf. Beide logo's zijn duidelijk te zien. (Datering foto: 1928-1930)

Stand NSF bij de Jaarbeurs in Utrecht 1927

Jaarbeursstand NSF (1927).

Phohi zender Huizen totaaloverzicht 1934

Totaal overzicht van de Phohi zender in 1934

 

 

De Hollandsche Revue (1928).

FILMFRAGMENTEN
Hieronder een filmfragment van uit 1933, waar de leiding van de Philips Omroep Holland Indië (PHOHI) een bezoek brengt aan de Phohi zender en laat zich voorlichten over de technische details van een korte golf omroepzender. Een groep heren gaat het gebouw binnen en krijgt vervolgens uitleg over o.a. watergekoelde hoog vermogen zendbuizen (door Dr. A. Philips), hoogfrequent versterkers, en drie-fasen gelijkrichters.

Nog een film van het PHOHI zendstation uit de jaren dertig.

Bron: Youtube

Gezin Mulder bij de Phohi zender winter 1930
Mooie foto van het gezin Mulder bij de Phohi zender winter 1930.

Hooien bij de Phohi zender (1928-1930)

Jan, Henk, Pa en ma hooien bij de Phohi zender (1928-1930)

Studiocomplex Phohi Zender Huizen (1928-1930)
Unieke foto van het studiocomplex in de Phohi zender te Huizen.

Hendricus Mulder in de machinekamer van het PHOHI.

Henk Mulder in de machinekamer van de Phohi zender. Op de achtergrond de schakel inrichting van de Heemaf.

Onlangs vond ik nog een document wat mooi aansluit bij dit artikel. Het gaat over het radio zendstation van de K.R.O en N.C.R.V. te Huizen met ook een foto van de oprichter van de K.R.O.

ZendstationHuizen-1927-1928

 Bron: Katholieke Illustratie jaargang 1927-1928 

Toegangsbewijs voor het Phohi complex van de NSF in 1941 voor W.H. Mulder
Toegangsbewijs voor  de NSF fabriek voor mevr. W.H. Mulder uit 1940.

Phohi zender Huizen totaaloverzicht 1934 Phohi zender Huizen 1934

Machinekamer Phohi zender met Henk Mulder (juli 1934)

Phohizender 1928

Zender 1928, met o.a. de transformator van Smit

Het gezin heeft ongeveer 11 jaar gewoond op het terrein van de zender . Mijn grootmoeder had er zelfs een groentetuin gemaakt.

Phohi zender Huizen Phohi zender Huizen

De Phohi zender in de dertiger jaren. 

Gebouw Phohi zender Phohi 1928

Zendgebouw Phohi in 1928 

Phohi orkest zender Huizen 1934

Het PHOHI-orkest o.l.v. Loe Cohen (mei 1934)

MUZIEK (ga met de cursor over de zwarte balk en klik links op de play button)


De PHOHI Marsch uit 1933 

Philipsband bij de Phohizender (1928-1930)

Optreden van de Philipsband bij de Phohizender (1928-1930)

Jeanne Bacilik en haar kinderkoor treedt op voor de Phohizender 1930

Jeanne Bacilik en haar kinderkoor treedt op voor de Phohizender 1930 

Beide zonen erfden de technische vaardigheden van hun vader. De oudste zoon Jan werd directeur bij Philips in het buitenland, de jongste zoon, Henk, mijn vader, werd  Akoestisch Adviseur bij Philips in Eindhoven.
Ook is mijn vader, vanwege zijn kennis van de zenders, nog in dienst geweest bij de radiodienst van Prins Bernhard tegen het einde van de oorlogsjaren.

Mijn vader is inmiddels 88 jaar en vertelt nog graag over deze periode in zijn leven.

Henk Mulder 25 jaar bij Philips

Het 25 jarig jubileum van mijn grootvader bij Philips, het bedrijf waar hij nog vele jaren werkte. Uiterst links en rechts mijn moeder en vader.

Gisela Mulder

Pa en ma Mulder

Pa en ma Mulder

PhohiradioPhilips-small 
Bron: Zo was Indië 1850-1950

Opa Mulder St. Michielsgestel

Henk Mulder (1891-1971) grootvader van Gisela Mulder.

Bron: Familie Mulder. Met dank aan Gisela Mulder voor haar prachtige foto's. 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Willem Smit koopt koolspitsen voor elektrische booglampen bij Conrad Conradty in Nürnberg (1893)

Ik ben in het bezit gekomen van een hele interessante postkaart van Willem Smit & Co uit Slikkerveer aan Conrad  Conradty uit Nürnberg met datering 23 februari 1893.  In de jaren 1880 tot 1900 is Willem Smit met zijn bedrijf hoofdzakelijk bezig met elektrische verlichting. Edison heeft net de gloeilamp uitgevonden maar de booglamp is nog steeds de meest gebruikte elektrische lamp uit die tijd.

Willem Smit leverde in 1893 al een compleet pakket voor elektrische verlichting aan fabrieken, Schepen, Gemeenten (straatverlichting), elektriciteitscentrales, werkplaatsen en tentoonstellingsruimtes. In een machinekamer werd een stoomdynamo (eigen ontwerp) aangesloten met bekabeling naar een schakelbord en de booglampen. Dit gaf prima verlichting. Groot nadeel waren de koolspitsen waarmee de booglamp werkte. Deze  moesten vrijwel dagelijks vervangen worden door een machinist. 

 Willem Benjamin Smit in 1888  
Links Willem Benjamin Smit, midden elektrische booglampen, rechts Conrad Conradty uit Nürnberg

Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...

Smit Slikkerveer levert generatoren voor depotschip Hr.Ms. Pelikaan (1922)

Smit Slikkerveer leverde al heel vroeg elektrische machines en apparaten voor schepen. Men leverde dynamo's, generatoren, koelkasten, verlichting, ventilatoren, pompen, lieren enz.  Een mooi voorbeeld is onderstaande reclameposter van Smit Slikkerveer uit de periode 1920 - 1930.

Reclameposter Smit Slikkerveer 1920 - 1930

Een voorbeeld daarvan was de levering in 1922 aan depotschip Hare Majesteit Pelikaan (1922-1934), gebouwd op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (N.S.M.) in opdracht van het Departement van Koloniën.  Dit depotschip voer in Nederlands Indië (Soerabaja) en was speciaal bedoeld om een divisie onderzeeboten de mogelijkheid te bieden in afgelegen gebieden van het uitgestrekte eilandenrijk te opereren. Smit Slikkerveer leverde voor dit schip 2 generatoren. Het schip de Hr. Ms. Pelikaan werd in 1934 verkocht en gesloopt.

Hr. Ms. Pelikaan (1922-1934) Hr. Ms. Pelikaan (1922-1934)
Depotschip Hr. Ms. Pelikaan 1922

Hieronder zien we de machinekamer van het schip met op de voorgrond links en rechts de 2 generatoren van Smit Slikkerveer.

Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 201 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
6975179
Our website is protected by DMC Firewall!