Artikelen Smit Trafo

Transport van een Smit Transformator uit 1973 (van Wezel transport).

Ik kreeg een aantal foto's per mail toegezonden van dhr. Peters. Deze gingen over 2 verschillende transporten van transformatoren van Smit uit de jaren zestig en zeventig door de firma van Wezel Transport uit Hengelo. Er zitten een aantal prachtige foto's bij. Hieronder een slideshow van beide transporten.

02transportTrafo_vanwezel1960-1970_02
03transportTrafo_vanwezel1960-1970_03
04transportTrafo_vanwezel1960-1970_04
05transportTrafo_vanwezel1960-1970_05
06transportTrafo_vanwezel1960-1970_06
08transportTrafo_vanwezel1960-1970_08
09transportTrafo_vanwezel1960-1970_09
10transportTrafo_vanwezel1960-1970_10
11transportTrafo_vanwezel1960-1970_11
12transportTrafo_vanwezel1960-1970_12
13transportTrafo_vanwezel1960-1970_13
TransportTransformatorSmit1973_vanwezeltransport
TransportTransformatorSmit1973_vanwezeltransport2
TransportTransformatorSmit1973_vanwezeltransport3
01/14 
start stop bwd fwd



Een prachtige foto van het transport van een trafo van Smit uit 1973.

Onderstaande tekst hoort bij het transport uit 1973.

Waarschijnlijk is dit een 12..18 MVA  ca. 50 / 10 kV Transformator,onder belasting regelbaar. De 50 kV doorvoeringen zijn ivm. de transporthoogte en de kans op beschadiging gedemonteerd. Aan de 10 kV zijde bevinden zich kabeleindsluitingen, wat niet erg gebruikelijk was. Ook is de configuratie hiervan wat onduidelijk. Het kunnen twee driefase eindsluitingen zijn ( erg ongebruikelijk) of het gaat om een éénfase transformator met twee eindsluitingen elk voor één kabel. Aan de kabelontlastklemmen te oordelen ( voorzover dit op de foto goed te zien is) lijkt me het eerst genoemde het meest waarschijnlijke. Gezien het vermogen en de spanning geen indrukwekkende transformator. Transport technisch ook geen kunststuk. In 1973 maakte ( en transporteerde) men al transformatoren met vermogens > 500 MVA met een HS van 380 kV.

Erik de Vries

Transformator van Smit voor KNZ Hengelo op een scheuerle dieplader (1960-1962)

Transport van een transformator naar de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie in Hengelo.
In 1962 werd de naam KNZ gewijzigd en heette het bedrijf Koninlijke Zout Ketjen, later ging dit op in het Akzo Nobel concern.
Gezien naam en datering van deze foto's moeten ze tussen 1960 en 1962 gemaakt zijn.
 
Gezien de configuratie van de aansluitvlaggen diende deze transformator voor de voeding van een elektro-chemisch proces, wellicht in combinatie met een gelijkrichter met een spanning van enkele honderden volts of nog minder. Deze transformator werd gekoeld met twee water/olie koelers (zie de twee verticale cylinders van de bodem tot ca. 40 % van de dekselhoogte). Het kan zijn dat men voor twee stuks heeft gekozen uit redundantie overwegingen of om dat twee stuks nodig waren ivm. de benodigde koelcapaciteit .
Water/olie koelers worden in industrieële omgevingen gebruikt waar bijv. zout in de lucht ventilatoren en radiatoren  kunnen aantasten.

Het nadeel is dat hiervoor een koelwater infra structuur aanwezig moet zijn. Door de geringe vraag naar dit soort koeling zijn door Smit Transformatoren slechts zeer weinig transformatoren met deze koeling gebouwd.
De laagspannings wikkeling van dergelijke transformatoren was door de lage spanning en hoge stroomsterkte zeer gecompliceerd. De oplossing bestond uit een groot aantal in paralel geschakelde deelspoelen. Smit Transformatoren heeft in de periode 1913 (begin productie in Nijmegen) tot op heden een aanzienlijk markt aandeel gehad in dit soort bijzondere transformatoren oa. voor Akzo Nobel ( elektro-chemische processen) en Aldel (Aluminium fabricage).

Erik de Vries

Met dank aan de heer Peters.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 136 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
5445610
Our website is protected by DMC Firewall!