Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Gas Generatoren
1965-1969

Historische nieuwsflits

5000 kVA transformator (1927)

Hieronder een 5000 kVA transformator uit 1927 van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek.

5000 kVA Transformator (laagspanningszijde) 1927 5000 kVA transformator (hoogspanningszijde) 1927

Links 500 kVA laagspanningszijde, rechts 5000 kVA hoogspanningszijde. Bron: Smit Mededeelingen 1927.

Meer info volgt....

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vervoer reusachtige trafo van Willem Smit (1927)

Mannen in actie om houten dwarsbalken te leggen waarover de transformator (rechts in beeld onder een dekzeil) gesleeëd kon worden. 

De transformator stond hierbij op in de bewegingsrichting geplaatste houten balken. Om de wrijving tussen de dwarsbalken en transformatorbalken te verminderen werden deze met vet ingesmeerd. Aan de transformator werd getrokken met paarden of met een stoomwals en zo gleed hij dan langzaam over de dwarsbalken.

De dwarsbalken moesten daarbij steeds verlegd worden, de achterste balken kwamen weer vooraan te liggen en zo verplaatste zich de sledebaan met de zelfde snelheid als de transformator. Een uiterst moeizame methode te meer daar de sledebaan horizontaal moest liggen. Dit werd gedaan door waar nodig onder de dwarsbalken houten vulblokken te leggen (het z.g.n. uitvullen).

De tekst onder de foto suggereerd dat deze transformator afgevoerd werd naar een ander station of naar een reparatie werkplaats.

Het is een van de oudste "kranten artikelen" m.b.t. het vervoer van een Willem Smit transformator die ik tot nu toe kon vinden. Het is vandaag de dag niet voor te stellen dat het vervoer toen op deze manier ging, waardoor men maanden bezig was een trafo op de plaats van bestemming te krijgen.

Groet,

Erik de Vries

Vervoer Trafo (26500 kg) Willem Smit 12-03-1927 

 

Bron: Gelderlander 12-03-1927

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 98 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3989505

Nieuwsbrief

DMC Firewall is a Joomla Security extension!