Nieuws

Kees Spoorenberg nieuwe voorzitter Stichting Willem Smit Historie Nijmegen

Een nieuwe voorzitter.

In 2013, het jaar dat Smit Transformatoren zijn 100-jarig bestaan vierde, hebben Rudo Hermsen, Bert van Herpen en Erik de Vries de Stichting Willem Smit Historie Nijmegen opgericht. Zij vormden tevens het dagelijks bestuur waarin de rol van voorzitter aan Erik de Vries werd toebedeeld. De voorzitter zou tevens optreden als onderhandelaar met een divers gezelschap van personen, instelling en overheden. Erik de Vries is de laatste jaren slechthorend geworden, dit is een blijvende situatie met een slechte prognose. Het is voor hem, ondanks alle mogelijke technische hulpmiddelen, bijna ondoenlijk om in gezelschap andere sprekers goed te verstaan en van repliek te dienen. Om deze reden heeft het bestuur besloten hem te vervangen.

De nieuwe voorzitter wordt Kees Spoorenberg. Hij is aan de TU Eindhoven afgestudeerd in de elektrotechniek en is daarna bij Smit Transformatoren aan de slag gegaan. Hij ging in december 2018 met pensioen en zal op 1 januari 2019 het voorzitterschap van Erik de Vries overnemen. Wij hopen dat u hem het vertrouwen geeft dat zijn voorganger van u heeft mogen genieten.

Wij verzoeken u na 1 januari 2019 alle correspondentie gericht aan de voorzitter te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Erik de Vries, blijft als medewerker aan de Stichting verbonden, maar zal daarbij geen deel uitmaken van het bestuur.

 

Nijmegen 14 december 2018

Erik de Vries, Voorzitter tot en met 31 december 2018

Rudo Hermsen, Secretaris en webmaster.

Bert van Herpen, Penningmeester.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Historie van de Nederlandse elektriciteitscentrales

Binnenkort wil ik een begin maken met de historie van de elektriciteitscentrales in Nederland. Ik heb al uitgebreide artikelen gemaakt over de elektriciteitscentrales in Kinderdijk en Borne/tcs (Hengelo), maar nu wil ik op volgorde van jaar/opening alle centrales presenteren met eventueel een doorverwijzing naar externe websites zoals bijvoorbeeld Wikipedia. Mijn insteek is dus alleen informatie vast te leggen van de oude elektriciteitscentrales (klein en groot) die al lang gesloten of gesloopt zijn. 

De nog werkende (nieuwe) elektriciteitscentrales worden in de Wikipedia al goed beschreven en kun je hier vinden, maar van de oude centrales is vaak geen spoor meer te vinden en dat wil ik vastleggen op deze website. In een artikel moet behalve informatie over de elektriciteitscentrale het jaar van opening en sluiting vermeldt worden aangevuld met locatie (GPS), technische gegevens, foto's, krantenknipsels (Delpher.nl), herbestemming. 

Hiervoor kan ik hulp gebruiken, dus mocht iemand het leuk vinden om artikelen te schrijven over de verschillende centrales die Nederland rijk geweest is dan hoor ik dat graag. U kunt mij bellen:
06 19009274 of mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Elektriciteitscentrale Hoogte Kadijk Amsterdam (1908)

Eerste Nederlandse wisselcentrale Kinderdijk 1886

De eerste elektrische centrale in Kinderdijk (1886).


Centrale in Borne in 1896.

Centrale in Leiden 1907

Schrijf reactie (0 Reacties)

Roelof Visser - pionier van de Nederlandse omroeptechniek

Wim Visser schreef onderstaand artikel over zijn vader, Roelof Visser die werkte met Dr. C.J. de Groot en o.a. Klaas Dijkstra aan de eerste telegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië in 1923. Hij was ook een van de technische grondleggers van de NSF radio. Onlangs hadden wij contact vanwege mijn artikel over zendstation Malabar, aangezien veel bedrijven die hier beschreven zijn machines leverden voor deze projecten.. Ik mocht zijn artikel op onze website publiceren. 

Hieronder zijn interessante verslag. (dubbelklik om in te zoomen). 

 

 

 

Lees meer: Roelof Visser - pionier van de Nederlandse omroeptechniek

Schrijf reactie (0 Reacties)

Laatste commissarisvergadering Smit Nijmegen voor de fusie met Holec (17-10-1969)

Dirk-Jan Rozema stuurde mij twee unieke foto's van de allerlaatste algemene vergadering van directie en commissarissen bij Smit Nijmegen op 17 oktober 1969, net voor de fusie met Holec. Op de achterkant van de foto waren de namen geschreven op de juiste plek zodat deze nu feitelijk in spiegelbeeld staan.

Van deze groep werden  ir. L. F. Otto, Professor J.J. Broeze en dhr. L.H. Meerburg (niet op deze foto's) gekozen in de nieuwe Raad van Commissarissen van Holec samen met J. de Wilde, W.H. Kruyff en E.A. Gelderman die al tot de directie van Holec behoorden. De directie van Holec werd vervangen door een Raad van Bestuur en daarin namen twee directieleden van Smit plaats:  Ir J.A. Hermans en Ir. J. Wildenboer. Verder nog de drie directieleden van Holec: C.F. de Gooyer, J.J. van den Broeke en J.H.A. Alpherts.

Voor Professor Nolen was dit dus zijn laatste commissaris vergadering. Hij bleef nog wel verbonden aan Smit als adviseur.

HIER kunt u meer informatie vinden over de fusie van Smit met Holec.

Aan de linkerkant, van voor naar achter  Ir. J. A. Hermans, Notaris (ASD)?, Professor H.G. Nolen, Ir.  L.F. Otto. Rechts van voor naar achter: Professor H. J. van der Maas,  Ir. A.E.R. Arnold, Ir. H.J. Jimmink, Professor J.J. Broeze, Ir. J. Wildenboer.

Lees meer: Laatste commissarisvergadering Smit Nijmegen voor de fusie met Holec (17-10-1969)

Schrijf reactie (0 Reacties)

Transformatorentransport met olifanten (Maastricht 1930)

In 1921 werd schakelstation Wittevrouwenveld in Maastricht gebouwd. Gezien de hoogte van het ijzerwerk denken wij dat het een 50 KV station was. In 1930 vonden er uitbreidingen plaats en waren er transformatoren nodig met een groter vermogen. Tijdens het vervoer begaf de vrachtauto het en was er toevallig een circus met olifanten in de buurt. Deze hebben de vrachtauto met transformator op sleeptouw genomen en naar schakelstation Wittevrouwenveld vervoert. De transformator is zeer waarschijnlijk van Smit.  Zie de unieke foto hieronder. Meer informatie over dit schakelstation volgt. 

Olifantentransport schakelstation Wittevrouwenveld 1930.

Bouw 50 kV ?? schakelstation Wittevrouwenveld Maastricht 1921

Bron: Jubileumboek PLEM

Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 152 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
5445588
Our website is protected by DMC Firewall!