Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Draadwals (1926)

Laatst bijgewerkt

In 1948 werd door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek een boek uitgegeven (Engelstalig), waarin alle belangrijke elektrotechnische bedrijven in Nederland van dat moment kort werden beschreven.  Hieronder Smit Transformatoren.

Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen / Eigendom/copyright Royal Smit Transformers.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Robin Salario stuurde mij deze mooie foto van haar opa Nijs, werkzaam bij Smit Slikkerveer. Andere familieleden waren werkzaam bij EMF Dordt waar ze elektromotoren maakten, voortgekomen uit Smit Slikkerveer.

Nijs Vlot (20-8-1896) is op deze foto te zien boven op een generator met pet en de armen over elkaar. De foto is gemaakt toen de Waterkrachtgenerator voor Lamadjan (Nederlands Indië) bijna klaar was (1924). Dhr. Nijs was techneut en ook handig met radio's. Bij Smit Slikkerveer verkochten ze een korte tijd radio's tussen 1925 en 1929 en daar zal dhr. Vlot vast ook aan gewerkt hebben. Het radio vak heeft hij waarschijnlijk geleerd in zijn militaire diensttijd rond 1919.

Smit Radio 1922 - 1929Thuis had de familie Vlot al vroeg een radio in huis (ruim voor 1930). De onderdelen werden gekocht in Alblasserdam en hij zette ze zelf in elkaar tot een werkende radio. In die tijd waren radio's een zeldzaamheid in huis. Toen hij bij Smit Slikkerveer werkte heeft hij gewoond in een huis van Smit. Deze werden speciaal gebouwd voor de werknemers. Een deel van de woningen was bestemd voor de ingenieurs en hogere posities die bij Smit Slikkerveer werkte en een ander deel was bestemd voor de fabrieksarbeiders. Dhr. Vlot is overleden in 1930 net voordat hij een radio winkel wilde openen. Na zijn dood begon zijn vrouw een kruidenierswinkel.

 
Waterkrachtgenerator voor Lamadjan Nederlands Indië (1924). Bron: Robin Solario, archief fam. Vlot / Solario 

Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk


Mooie cabinetfoto van dhr. Vlot in zijn jonge jaren, bron: Robin Salario.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl

Schrijf reactie (0 Reacties)

Onlangs (oktober 2022) kocht ik 2 briefkaarten op Marktplaats die direct te maken hebben met Smit Slikkerveer, de vader van Willem Benjamin Smit  en Werkspoor in Amsterdam. In die tijd werden orderbevestigingen nog gestuurd per briefkaart.

In 1919 leverde Joh. Smit (klinknagelfabriek) klinknagels aan Werkspoor Amsterdam. De kaart eronder gaat ook over een order aan Werkspoor, maar dan van Smit Slikkerveer die in 1914 en monteur stuurde om een cascade omvormer (die Smit zelf had geleverd) te monteren.

 

Werkplaats van de klinknagelfabriek van Joh. Smit rond 1900, Bron: Stichting Oud Ridderkerk

 

 

Cascadeomvormers zoals ze geleverd werden in 1914 door Smit Slikkerveer./ Electrotechnische Industrie, bron: Archief Brush HMA Ridderkerk

 

Bron: Collectie Rudo Hermsen

Klinknagelfabriek Joh. Smit, bron: Stichting Oud Riddekerk.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Enkele jaren geleden heb ik zo'n beetje alle foto's gekregen van dhr. Paul Dabekausen van Dabekausen transport uit Beek.

Hierbij een mooi voorbeeld van het transport van een grote transformator in de jaren 50. De transformatorwagen hadden ze zelf gebouwd van o.a. materiaal uit de legerdump. Tot hoe lang deze combinatie in gebruik is gebleven, is mij niet bekend, maar in een tabellenboek uit de jaren 70 wordt deze nog steeds genoemd. Jullie hebben zelf al wat foto's op de website staan, ik had al eerder e.e.a. aangeleverd. Daaronder nog 2 foto's uit een bedrijfsfolder van Dabekausen.

 

Marcel Koenen. 

 

Bron: Archief Dabekausen, Marcel Koenen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

Our website is protected by DMC Firewall!