Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad
Draadwals (1926)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912

- Smit Gloeidienst

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl


Het schakelbord van schroefstoomschip Sumbawa gemaakt door Willem Smit (1892). Bron: Archief Brush Ridderkerk.

In de NRC van 13 november 1890 lezen we het volgende: 

 


Stoomschroefschip Hr. Ms. Lombok (1892), bron: Koninklijke Marine

 

Stoomdynamo tbv torpedoboot 1894 (Smit SLikkerveer)

Een soortgelijke stoomdynamo werd waarschijnlijk ook gebruikt voor de schroefstoomschepen Sumbawa en Lombok, bron: Archief Brush Ridderkerk

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 110 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
11126998
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd