In 1888 werd op de scheepswerf van Koninklijke Maatschappij "De Schelde" een torpedoboot gebouwd voor de Nederlandse Marine, bestemd voor Nederlands Oost-Indië. In oktober van het zelfde jaar installeerde Willem Smit een felle elektrische booglamp waarmee men een zicht had van 1500 meter. De lamp werd aangedreven door een (stoom)dynamo ook fabricaat Willem Smit. Daarnaast werd ook de complete elektrische verlichting door Willem aangelegd. Hiermee was de Cerberus" de eerste torpedoboot van de Nederlandse Marine met elektrische verlichting.
De Cerberus (1888 - 1920) was één van de negentien torpedoboten die een naam meekregen van een Indische vulkaan. De anderen waren: Ardjoeno, Batok, Dempo, Empong, Foka, Goentoer, Habang, Idjen, Krakatau, Lamongan, Makjan, Nobo, Ophir, Pangrango, Rindjani, Smeroe, Tangha en Wajang. De gemiddelde snelheid van de torpedoboot was 21 mijl. Voor die tijd een enorme snelheid. In 1920 werd de torpedoboot uit de vaart genomen.
Algemeen Handelsblad 25-10-1888
Halve tekening (voorzijde) van de torpedoboot Cerberus 1888, bron: Archieven.nl
De meeste Nederlandse torpedoboten werden in die tijd door Willem Smit verlicht met booglampen en gloeilampen, zoals ook deze 3 torpedoboten, de Cerberus, de Adder en Luipaard", bron: Archieven.nl
1890 - Marine Etablissement te Soerabaja (Nederlands Indië) met rechts op de voorgrond de torpedoboot "Cerberus" Bron: Tropenmuseum.
Bron: Algemeen Handelsblad 22-10-1888
Torpedoboot " Cerberus" 1888. Archief Brush Ridderkerk
Bron: De Ingenieur 1911 (fabricaat Smit Slikkerveer)
Mocht iemand meer informatie of fotomateriaal hebben van torpedoboot "Cerberus" (1888-1920) hoor ik dat graag.
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment