Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek

Laatste updates

De historie van transportbedrijf Fa. Frederiks (1890 - 1982)

Fa. Frederiks was één van de eerste vaste vervoerders voor Willem Smit & Co's Transformatoren-fabriek N.V. in Nijmegen. Het moet toch een flinke omschakeling voor dit bedrijf geweest zijn om vanaf 1913 de voor die tijd enorm grote en zware transformatoren voor Smit te gaan vervoeren. Hieronder de interessante geschiedenis van dit oude Nijmeegse transportbedrijf.

Fa Frederiks transport van een Trafo van Smit (1913-1915)
Vervoer van een transformator van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek door vervoersbedrijf Fa. Frederiks (1913-1915) Bron: Archief Smit Transformatoren.

Bron: Weezen-Almanak, p. 50-51, Reclame Frederiks, Weekmarkten (1936) met dank aan Anne-Marie Jansen Stichting Memento Mori Wezenkerkhof Neerbosch (Nijmegen).

De voorgeschiedenis G. Westerhof, 1870 - 1890
De geschiedenis van dit transportbedrijf begint bij dhr. G. Westerhof, die een Kolenhandel en Sleperij heeft opgebouwd aan de Regulierstraat in Nijmegen tussen 1870 en 1890. Nadat G. Westerhof is overleden verkoopt zijn weduwe de zaak aan Jan Frederiks op 01-08-1890.
G. Westerhof (Gelderlander 13-10-1870)

G. Westerhof 13-10-1870 (Gelderlander)

Periode Jan Frederiks (1890 - 1913)
Fa Frederiks reclame 11-10-1932In 1894 verhuist Jan Frederiks zijn bedrijf (Sleperij en Kolenhandel) naar Waalkade 70/71. Hij is dan te bereiken onder telefoonnummer 43. In hetzelfde jaar worden de paarden van Jan Frederiks opgeroepen voor een "Rijkskeuring van Paarden voor den Militairen Dienst" Dit staat groots aangekondigd in de Gelderlander van 15-04-1894. De keuring vind plaats op een terrein tussen de Graafse straat en Bottendaal (bij het station). Jan Frederiks staat met 3 paarden van resp. 13, 11 en 10 jaar op de lijst, niet echt paarden waarmee je de oorlog kunt winnen.


Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Rijkskeuring van Paarden voor militaire dienst (1894)

Overname Frederiks door Jo Dijkstra (1913)
J.H.A. "Jo" Dijkstra begint zijn loopbaan bij transportbedrijf Kramer. Nadat hij daar mede firmant is geworden neemt hij in 1913 slepersbedrijf en Kolenhandel Firma Frederiks over.

Lees meer

De Goudsche Lichtfabriek - mobiel hijswerktuig met paardentractie voor vervoer en plaatsen van transformatoren (1914)

In 1914 levert Smit Transformatoren een aantal transformatoren voor de in aanbouw zijnde elektriciteitscentrale van Gouda. Vrachtauto's zijn er nog niet dus is het paard het aangewezen vervoer voor de transformatoren.  Het transport naar de centrale duurt maanden en is zeer intensief. Iedereen probeert mee te denken om de transport mogelijkheden te verbeteren, maar ook het plaatsen en hijsen van de transformator is een probleem. G.E.B. Gouda laat een hefwerktuig ontwerpen door "de Goudsche machinefabriek v/h. Arends".  Dit hefwerktuig staat op een kar en deze kan worden voortgetrokken door een paard. Voor HFL 600,-- werd deze uitvinding in 1914 aangeboden aan directeur Thomas Rosskopf van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. Tijdens van de uitbreidingen bij de Goudsche Lichtfabriek werd dit mobiele hijswerktuig gebruikt voor de transformatoren van Smit en andere zware materialen/machines. 

Thomas Rosskopf (1903/1904)Een uitvinding op transportgebied  van het G.E.B. Gouda (1914). Het lijkt alsof het paard slechts 1 achterpoot heeft, maar als je inzoomt op de achterste poten zie je toch echt twee poten met 2 hoeven. Het karretje heeft overigens drie wielen. Dat maakt het geheel tot een vreemde maar unieke foto compositie.  Bron: glasnegatief Stichting Willem Smit Historie Nijmegen. 

De brief gericht aan elektriciteitspionierThomas Rosskopf . Bron: boekje Smit Transformatoren 1913-1948

Paardentractie 1914

Paardentractie in 1914. Op deze manier werden de transformatoren in die tijd vervoerd. 

Korte geschiedenis van de Goudsche Lichtfabriek.
Het begon allemaal met de gasfabriek die in 1853 werd opgericht door de firma Westerman & Robbé. In 1887 nam de gemeente de gasfabriek over en in 1910 werd besloten een elektriciteitscentrale te bouwen direct naast de gasfabriek op het terrein van het voormalige leprooshuis aan de Hoge Gouwe 189 in Gouda.

Lees meer

Bedrijfsschool Royal Smit Transformers (1951 - heden)

Van collega Paul Klein Schiphorst ontving ik onderstaand artikel uit de tachtiger jaren van de vorige eeuw toen Smit Transformatoren nog een eigen bedrijfsschool had waar interne opleidingen werden gegeven. Anno 2014 is er nog steeds een bedrijfsschool.

De opleiding van jongeren bij Smit Transformatoren begint in 1946 enige structuur te krijgen, we gingen er toen toe over om het leerlingenstelsel van Bemetel in te voeren. De ambachtsschool in Nijmegen was in de oorlog zwaar beschadigd, zodat wij tot 1948 moesten wachten voordat we de eerste leerlingen met een vooropleiding binnen kregen. Van 1946 tot 1948 hebben we noodgedwongen jongens zonder enige vooropleiding in onze werkplaatsen het vak geleerd.
Bedrijfsschool Smit Transformatoren (1983-1985)

Bron: Paul Klein Schiphorst / Gelderlander (1985 - 1986)

In 1951 zijn we begonnen om op bescheiden schaal een eigen bedrijfsschool op te richten. Deze bleek vele jaren later zo’n groot succes te worden dat we er zelfs internationale prijzen mee in de wacht sleepten. Hieronder een foto van de eerste 10 leerlingen van de bedrijfsschool van Smit. Dit waren de eerste 10 geselecteerde  leerlingen van de Ambachtschool. Het rapport gemiddelde moest over het laatste jaar gemiddeld een 7 zijn. 

eersteleerlingenbedrijfsschoolsmit1951

Bedrijfsschool Smit Transformatoren in 1951.  

 

Tussen 1951 en 1955 bevond de bedrijfsschool zich op een andere locatie, namelijk het kantoor wat vòòr 2001 het kantoor van Willem van Wely was + productieplanning van Masseling en de ruimte waar Reinout La Grouw i.C.T. de scepter zwaaide. Daarna verhuisde men naar de Groenestraat 249 in Nijmegen.

De leerlingen op de verzamelfoto zijn staand op een kistje van links naar rechts:

1 = Frits Kunst heeft na de bedrijfsschool in de kwaliteitsdienst Mech. Bew. gewekt tot ong. 1960 daarna naar Hyster gegaan heeft in Ierland en Schotland gewerkt was de laatste 10 jaar van zijn werkzaam leven Technisch Directeur Hyster Nijmegen, zijn baas was Haalmeijer. Frits is in januari 2014 overleden.

2 = Jan v.d Heuvel is verkoper geworden in de Benelux van Machines en Gereedschappen heeft jaren bij Gibas A'dam gewerkt.

3 = Willem van Wely, heeft na de Bedrijfsschool een 2 jarige opleiding gedaan bij T.N.O. Delft als Verspaningsdeskundige, daarna bij Bosboom en Hegener in A,dam een opleiding gedaan als Arbeidsanalist kwam als 20 jarige terug naar Smit, waarna hij vele leidinggevende functie's beklede is in 2001 als productieleider grote Transformatoren met pensioen gegaan, heeft er 50 jaar gewerkt.

4 = Peuki van Koolwijk klein manneke zijn vader was voorman in de kastenmakerij, is na de bedrijfsschool naar de marine gegaan heeft daar als Adelborst onder Jan Wildeboer gedient Peukie is in 1980 overleden.

5 = Harry Spanbroek leunend tegen staander is na de bedrijfsschool naar de Scheepvaartschool gegaan heeft daarna als Stuurman gevaren op de Koopvaardij tot ongeveer 1970 is daarna eigenaar geworden van een buizenfabriek op Curacao.

6 = Otto Witjes, Otto is na de Bedrijfsschool in Militaire Dienst gegaan heeft een vliegopleiding in Canberra gedaan was een van de eerste F16 piloten.

Lees meer

De tinmijnen van Banka en de eerste 33 kV transformator van Smit Transformatoren (1919)

Banka en de energievoorziening. 
In nummer 22 van “De Ingenieur” uit 1919 staat een artikel “Electriciteitsvoorziening van de tinmijnen op Banka” van ir. A. van der Ham. In deze zeer uitvoerige verhandeling wordt gewag gemaakt van een door Smit gebouwde 33 kV transformator. Een beroemde transformator omdat het de eerste van 33 kV voor Smit was en hiermee de opmaat vormde voor de eerste 50 kV transformatoren die zij mochten bouwen voor het “ultra hoogspanningsnet” van de provincie Gelderland. Wij wisten wel dat deze transformator ooit gebouwd is maar tot nu toe niet voor welke klant. Genoeg redenen om hier een artikel over te schrijven.

 
Bron: De Ingenieur 1919 

Banka-Billiton
De provincie Banka-Billiton bestaat uit de eilanden Banka (Bangka) en Billiton (Belitung), die ten oosten van Sumatra (Indonesië) liggen. De lengte bedraagt ongeveer 210 km en breedte 120 km. Sinds het begin van achttiende eeuw wordt hier tin gedolven.  In 1722 sloot de VOC een overeenkomst met de sultan van Palembang die toen de heerser was van dit gebied en de VOC kreeg zo de monopolie op het tin van Banka. China had de meeste kennis van het delven van tin en zo werden door de sultan Chinezen naar Banka gehaald en al snel kwam de hele organisatie in Chinese handen. 

Foto arbeiders in tinmijn Banka (1930) afkomstig van het Tropenmuseum, This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.


Deel kaart van Nederlands Indië met daarop de locatie van de eilanden Banka en Billiton (bron de Ingenieur 1915)

Chinese mijnwerkers voeren grond af in tingroeve (mijn 3B) te Pangkalpinang te Banka (1920). Bron Rijksmuseum, Publiek domein fotograaf onbekend.

In 1819 kreeg de Nederlandse staat de tinmijnen in handen en in 1850 besloten twee Nederlandse barons om het nabij gelegen eiland  Billiton te verkennen om te kijken of daar ook bodemschatten te vinden waren net als op Banka. Zij vonden tin en vervolgens werd in 1852 de concessie aan baron Van Tuyll verleend om tin te ontginnen in Billiton. Daarna werd de Billiton Maatschappij opgericht. De Billiton Maatschappij stopte in 1958 met de tinwinning in Indonesië, en is op dat moment onder andere actief in Suriname.

Lees meer

De transformator in gemaal Electra / de Waterwolf (1922-1946)

Medio april 2020 stuurde Rudo Hermsen mij enkele foto’s van gemaal de Waterwolf ook wel gemaal Electra genoemd. Op een van deze foto’s stond het interieur van het gemaal met daarin een transformator. Na enig googelen bleek dat dit een beroemd gemaal is, dus ging ik onderzoeken waarom die transformator daar stond, wat zijn functie was en wanneer hij gebouwd zou zijn. Daartoe moest ik iets weten over het gemaal hoe de pompen aangedreven werden en op welk soort elektriciteitsnet de transformator aangesloten was. 

Het gemaal
Ten noordwesten van de stad Groningen dicht bij Zoutkamp werd het water uit een gigantisch boezemgebied van 94000 ha. op natuurlijke wijze in de Lauwers zee gespuid, d.w.z. bij eb de sluizen open en bij vloed weer dicht. Bij langdurige westenwind was het waterpeil in Waddenzee en daarmee dus ook in de Lauwers zee bij eb weleens hoger dan het peil in de boezem zodat niet gespuid kon worden. Bij een grote aanvoer van boezemwater leidde dit tot wateroverlast. Om dit probleem te verhelpen besloot het waterschap Electra in 1918 tot de bouw van een gemaal. Men koos voor een moderne oplossing, een elektrisch gemaal. De naam van het waterschap, Electra, kwam dan ook voort uit het feit dat het gemaal van elektrische drijfkracht werd voorzien. Later veranderde de naam in Waterwolf. Dit jaar bestaat het gemaal 100 jaar.

Man in een wateruitlaat van gemaal Electra tijdens de bouw (1918-1920).

Knipsel 20-9-1918, de Ingenieur

2 mannen in een wateruitlaat van gemaal Electra tijdens de bouw (1918-1920).

Gemaal Electra/ de Waterwolf in aanbouw rond 1918-1920. Bron: Waterschap Noorderzijlvest.

Het gemaal was uitgelegd voor vijf pompen, maar men begon met drie (fabricaat Stork Hengelo) die aangedreven werden door draaistroommotoren (Heemaf Hengelo) van ieder 405 kW, bij maximale pompcapaciteit was het totale benodigde vermogen 1150 kW.

Lees meer

90 jaar radio Malabar - eerste radiotelegrafie-verbinding (1923 - 2013)

Dr. Ir. C.J. de GrootOp zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië, (Radio Malabar) werd gelegd (lange golf zender). 
Ir. Dr. C.J. de Groot was hoofd Technische Telegraaf- en Telefoondienst Nederlandsch-Indië en radiopionier. In 1922 bouwde hij een lange-golf zender in Malabar t.b.v. een radioverbinding tussen Nederlands-Indië en Nederland. Dit was toentertijd de sterkste zender ter wereld. Op 05 Mei 1923 werd de eerste radioverbinding gemaakt tussen Nederlands-Indië en Nederland. Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek leverde voor die zender in 1922 een grote spoel en enkele transformatoren. Smit Slikkerveer leverde de generatoren voor deze zender.

De Groot haalde in 1906 zijn ingenieursdiploma "Elektrotechniek" in Karlsruhe, 2 jaar daarvoor haalde Ir. Thomas Rosskopf aan dezelfde Technische Hogeschool zijn ingenieursdiploma "Elektrotechniek". Zij hebben elkaar zeker gekend, ook al omdat men allebei lid was van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI). Vijf jaar na zijn dood werd de zgn. Ir. Dr. C. J. de Groot plaquette ingesteld.

Deze plaquette was een onderscheiding voor mensen die zich op elektrotechnisch gebied onderscheiden hadden. Willem Benjamin Smit was de eerste die deze onderscheiding in 1932 ontving. Anton F.Philips ontving hem in 1935.

Klik op bovenstaande foto voor een uitgebreide biografie van Ir. Dr. C.J. de Groot. (1883-1927)

Voorgeschiedenis
Aan het begin van de vorige eeuw werd de vraag naar betere en snellere verbindingen met onze koloniën steeds groter. Al omstreeks 1901 werd er met Indië getelegrafeerd via twee trajecten t.w. een Nederlands-Duitse kabel (via het knooppunt Yap tussen de Filippijnen en Nieuw-Guinea) en een kabeltraject dat in Engelse handen was. Vanaf 1912 werd veel onderzoek verricht om de enorme afstand (12000 km) tussen Nederland en de Indische Archipel op de lange golf te overbruggen.

In Radio Kootwijk begon Prof. Dr. Ir. N. Koomans het speurwerk terwijl in Indië Dr. Ir. C.J. de Groot pionierde. Tijdens de eerste wereldoorlog was de beschikbaarheid van de kabels niet altijd gewaarborgd vanwege hun kwetsbaarheid, zowel in technische maar vooral in politieke zin. De noodzaak van een eigen directe verbinding met Indië deed zich daardoor steeds duidelijker voelen.

Gekozen werd voor een lange golf verbinding. (bron: Radio Kootwijk).

radiostationLandagan

Interieur van het radiostation Landangan bij Sitoebondo; v.l.n.r. de heren Schokman, ir. C.J. de Groot, C. de Haas en D.C. Noppen. (1918-1919)
Klik HIER voor alle technische informatie over zendstation MALABAR uit de Ingenieur (1925).

Lees meer

1975 - Fabricage van net transformatoren (93 foto's)

Draaistroom olie transformator 4000 KVA 10000/3000 Volt 50 Per. uit 1919.Nettransformatoren zijn in principe alle transformatoren van midden spanning (3,5,6,10, 20, 23 kV) op gebruikers laagspanning (110, 220, 380 V) met vermogens van 40 kVA t/m 1600 kVA. Een nettransformator wordt ook wel distributietransformator of olie-nettransformator genoemd.

Momenteel zijn de meeste 10 of 20 kV op 400 V met een vermogen van 400 of 630 kVA. De eerste transformatoren van dat type werden in Slikkerveer gebouwd rond 1900 en vanaf 1913 in Nijmegen. De laatste zijn ca. 2002 in Nijmegen gebouwd. Na de fusie van Smit Transformatoren met SGB is de productie van dit type geïntegreerd in hun bedrijf in Neumark (Sachsen- Duitsland), waar ze nu veel economischer gebouwd worden. Nijmegen is nu verkoopkantoor van SGB's nettransformatoren.

Lees meer

Fritz Tauber - een verhaal over een Joods technisch tekenaar die door door de directie van Smit Transformatoren uit Kamp Westerbork werd gehaald (1942).

Fritz Tauber (1906-2004) was een legale Joodse emigrant die in 1938 vanuit Oostenrijk naar Nederland vluchtte vanwege het opkomende Nationaal Socialisme.Fritz Tauber Hij vond werk bij Smit Transformatoren (tekenaar/constructeur) en werd op 18 november 1942 opgepakt door de Nazi's en samen met zijn vrouw naar kamp Westerbork gestuurd. De directeur van Willem Smit & Co (Rosskopf) deed verwoede pogingen om hem weer vrij te krijgen middels briefcorrespondentie en steeds maar weer inpraten op de Duitse leiding. Men stelde : "Zonder Frits kunnen we geen Transformatoren maken, hij is een essentiële schakel in het proces". Uiteindelijk resulteerde dit in de vrijlating van Tauber en zijn vrouw op 21 november 1942. Enkele maanden later doken zij onder. Na 2 jaar ondergedoken gezeten te hebben in Friesland volgde op 17 April 1945 de bevrijding. Na de bevrijding ging hij weer werken bij Smit Transformatoren, het bedrijf dat zo belangrijk voor hem en zijn vrouw was geweest.

Opmerkelijk is dat er dus 2 boeken zijn uitgegeven van de belevenissen van oud medewerkers van Smit Transformatoren tijdens WO II. Het andere boek is onlangs in Nederland uitgegeven "Dansen in schuilkelders" van Johanna Wycoff-de Wilde. Mochten er nog meer oorlogsboeken zijn uitgegeven die zich afspeelden bij Smit Transformatoren dan hoor ik dat graag. 

Hieronder het verhaal van Fritz Tauber:

Vlucht uit Oostenrijk / aan de slag bij Smit  (1938)
In 1938 kwam de Oostenrijker Fritz Tauber met zijn vrouw aan in Nederland, letterlijk uit zijn huis/land verjaagd omdat hij van Joodse afkomst was. Nederland was in WO I neutraal gebleven en hij had goede hoop dat wanneer het tot een oorlog zou komen Nederland weer neutraal zou zijn. Hij dacht in Nederland veilig te zijn, maar dat bleek een illusie.

Fritz Tauber had jaren gewerkt bij Siemens Schuckert en Elin A.G. in Wenen, als constructeur/technisch tekenaar. Bij Elin hield hij zich tot 1938 bezig met de constructie van de 150 kV regelschakelaars en dat was zeer interessant voor Smit die toen nog niet zover waren. Door contacten tussen de directie van Smit en Elin kwam Rosskopf erachter dat de constructeur Fritz Tauber - die hen zo goed had geholpen met een Regeltransformator - zijn baan kwijt zou raken vanwege zijn Joodse afkomst, daarnaast werd het voor Fritz veel te gevaarlijk in Oostenrijk. Er werd een contract getekend en Fritz Tauber kreeg een werkvergunning in Nederland. Hij emigreerde zo snel hij kon met zijn vrouw naar Nederland met 25 Gulden en een passer op zak. 

Siemens Schuckert en Elin waren in die tijd technisch een voorloper op het gebied van de Regeltransformatoren en daarbij kwam zijn kennis zeer goed van pas. Er werd een huis geregeld voor de familie Tauber midden in Nijmegen.

Lees meer

Laatste reacties

Schrijf reactie (1 Reacties)

Nieuwe website online

Deze week is de nieuwe website online gegaan. Het is een vervolg op de oude website van de historie van Smit die ik sinds 2008 beheer. Technisch was deze website aan vernieuwing toe. Hij is nu ook responsive geworden, d.w.z. hij past nu veel beter op tablets, smartphones en verschillende browsers zoals Internet Explorer, Google Chrome, Firefox en Opera. Hij past zich aan het scherm formaat aan. 

Alle artikelen uit de oude website zijn overgenomen. Er staan nu meer dan 700 artikelen, duizenden foto's en een aantal bedrijfsfilms op deze historische website. De meeste artikelen zie je niet direct, maar komen tevoorschijn na een zoekactie vanuit het zoekscherm (boven het blauw gekleurde menu aan de rechterkant van deze website). Het kan zijn dat sommige artikelen niet goed zijn gestyled of dat er nog ergens foutjes instaan. Aangezien ik dit alleen moet doen kan dit nog even duren, maar ik doe mijn best.

Hieronder een korte uitleg. 

  • TOPMENU: Hier vinden we e-mail contact, een gastenboek en de laatste flyer van onze Stichting. In het gastenboek kunnen ook foto's en youtube filmpjes worden toegevoegd. Gastenboek items komen niet direct op de pagina te staan, maar moeten door de webmaster worden goedgekeurd.
  • SLIDESHOW: Onder het topmenu vinden we een slideshow met 12 foto's uit de historie van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. De volgorde is willekeurig en via de pijltjes links en rechts en door op de buttons te klikken kunt u de foto's inzien, maar de slideshow laat natuurlijk ook de foto's automatisch zien na ongeveer 5 seconden, behalve als u de muis op de slide hebt staan dan staat de slideshow stil totdat de muis weggehaald is.
  • MENU: Onder de slideshow een menubalk met algemene informatie over onze Stichting, Historische nieuwsflits. Dit is de verzameling artikelen die helemaal onderaan de website verschijnt (willekeurig). Verhalen: hier staan verhalen van oud medewerkers voorzien van fotomateriaal.  Film, hier vinden we bedrijfsfilms van Smit bedrijven, die komen uit ons Youtube kanaal. Biografie: Hier staan enkele biografieën van pioniers in de elektrotechniek die Smit hebben opgericht en die van grote invloed waren op de Smit bedrijven en de elektrotechniek in Nederland.
  • HOOFDSCHERM van boven naar onderen: Korte historie van de Smit bedrijven, daaronder 3 belangrijke Smit bedrijven uitgelicht.  Daaronder de historische nieuwsflits. Deze wijzigt elke keer dat er een pagina geopend wordt. Dan zien we de BEDRIJFSFILM VIDEOBOX. Hier staan 11 films van de Smit bedrijven en zijn af te spelen door op een foto te klikken en daarna de play button. Daaronder vinden we enkele NEWSFEEDS van historische websites met interessante informatie. Verder nog een artikel over recente activiteiten zoals lezingen en tentoonstellingen en tot slot contact informatie.
  • ZOEKSCHERM: spreekt voor zich. Zoek in de meer dan 700 artikelen op deze website.
  • HOOFDMENU: Aan de rechterkant vinden we het hoofdmenu in blauw met daarin alle Smit bedrijven. Wanneer je klikt op b.v. Smit Draad dan krijg je de historie van Smit Draad te zien. Wanneer je klikt op het pijltje rechts daarvan zie je een submenu met andere menu items die gerelateerd zijn aan Smit Draad. Onder het hoofdmenu vinden we LAATSTE ARTIKELEN: De laatste artikelen die wij erop gezet hebben voorzien van een foto en een stuk tekst. Klik erop en je ziet het hele artikel. Daaronder vinden we LAATSTE REACTIES, dit zijn reacties van lezers die men onder het artikel heeft geplaatst. Daaronder UITGELICHT, dat zijn enkele artikelen die veel bekeken zijn of actueel zijn ondanks hun historische informatie. Dan zien we GALLERY met foto's, daaronder nog wat statistieken en een NIEUWSBRIEF, waarop men zich kan abonneren. Wij gaan dit jaar weer een start maken met de nieuwsbriefmodule.
  • Boven elk artikel zie je 3 SOCIAL BUTTONS: Facebook, Twitter en Pinterest en door erop te klikken (en ingelogd te zijn op Facebook, Twitter of Pinterest) kun je snel een artikel plaatsen op de sociale media. Onder elk artikel kun je een REACTIE plaatsen met zelfs de mogelijkheid om een foto of youtube filmpje erin te verwerken. Wel even het captcha plaatje invullen (dik gedrukte letters of cijfers) daarna wordt de reactie geplaatst na goedkeuring. 

Met HOME in de verschillende menu's kom je snel weer in het hoofdscherm (bij de slideshow) terecht. Via de zwarte pijl aan de rechterkant kun je altijd snel weer naar boven navigeren.  Deze website loopt door in www.holechistorie.nl . (EMF Dordt, de geschiedenis van Holec). Deze website wordt binnenkort in hetzelfde format omgezet.

Ik hoop dat u plezier beleeft aan deze historische website en mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Rudo Hermsen
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

1936hoogtekadijkzoomin

 

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Doelstelling van onze Stichting / opzet van deze website

alt

Inleiding:
Deze website is actief sinds 07-05-2008 en door mij opgezet om een zo compleet mogelijk digitaal boekwerk van de historie van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek te verkrijgen.  Deze website is een zogenaamd content management systeem en interactief, wat inhoud dat de beheerder snel nieuwe artikelen kan plaatsen of archiveren, zodat de site elke dag anders kan zijn. 

Sinds 2015 is de website "responsive", dat wil zeggen dat het formaat zich aanpast aan de breedte van het scherm waarmee de website bekeken wordt. Hij is dan ook prima te bekijken via de mobiele telefoons en tablets met besturingssystemen Android en Iphone en natuurlijk Internet Explorer, Google Chrome, Safari, Firefox e.a.

Mijn interesse voor dit bedrijf komt voort uit mijn werkzaamheden bij Smit Draad (de vroegere Draadfabriek van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek) en mijn interesse voor geschiedenis. Veel industrieel erfgoed is in de loop van de jaren verloren gegaan en op deze manier hoop ik de geschiedenis van dit bedrijf gedetailleerd en digitaal  in kaart te kunnen brengen. Dit lijkt aardig te lukken !

Deze website startte als een eenmans project van mij, maar gelukkig kreeg ik al snel hulp van Willy Ahlers (Eaton/Hazemeyer/Heemaf), Kees Tym (Brush/Smit Slikkerveer) en Erik de Vries (Smit Transformatoren). In 2013 werd er een Stichting opgericht. Stichting Willem Smit Historie Nijmegen die het zelfde doel nastreeft als waarmee ik in 2008 begonnen ben en wel het behoudt van het industrieel erfgoed van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek Nijmegen en alle bedrijven die hieruit voort gekomen zijn. Het uiteindelijke doel zal zijn om samen met andere organisaties een Industrieel museum in Nijmegen op te richten, waar ons materiaal ten toon gesteld kan worden.

Om alles goed in kaart te brengen kunnen wij natuurlijk veel hulp gebruiken, want het is nog altijd een project die wij in onze eigen tijd geheel belangeloos doen. Wij werken op dit moment samen met het Holec Historisch Genootschap, Stieneo (Stichting Industrieel Erfgoed Nijmegen) en enkele musea.

Doel van onze Stichting: 

Het werk dat de Stichting doet respectievelijk gaat doen.

1) Het op een centrale plaats beheren en door middel van expositie voor geïnteresseerden toegankelijk maken van museale objecten, jaargangen van relevante vaktijdschriften, documenten, beeldmateriaal, en dergelijke in eigendom van de Stichting of van derden ( met name van Smit Transformatoren en van de oprichters). Gesprekken over de toewijzing van een geschikte ruimte hiervoor zijn in een vergevorderd stadium.

2) Het houden van informatieve en educatieve lezingen en demonstraties elders doch met name in de ruimte direct gelegen naast die waar activiteit 1) in plaats vindt. Hier zullen ca. 20 zitplaatsen komen. Bezoekers aan het bibliotheek / museum gedeelte kunnen in het presentatie gedeelte korte films en diavoorstellingen bekijken.

3) Het in stand houden (actualiseren en uitbreiden) van de reeds bestaande (en in 2015 al 2000.000 maal bezochte) historische website: www.willemsmithistorie.nl. Dit is het orgaan van de Stichting, waarin mede gepubliceerd zullen worden de activiteiten agenda, de "Gegevens voor de fiscus en aftrekbaarheid van uw giften" en de namen (logo's) van de begunstigers.

4) Het uitbrengen van brochures,publicaties en het verschaffen van teksten en afbeeldingen aan derden, bijvoorbeeld studenten geschiedenis en schrijvers van historische werken.

We zijn nog steeds op zoek naar:

  • Historische foto's en ander materiaal van de Smit bedrijven. Via email, post en door reacties toe te voegen onder elk artikel, bestaat er de mogelijkheid om informatie en digitale scan's in te sturen/ te plaatsen op de website of gewoon contact met ons op te nemen. Heeft u iets dat interessant voor ons kan zijn maar heeft u niet de mogelijkheid tot internet of het maken van een digitale scan kom ik graag bij u langs.

  • We zijn nog op zoek naar mensen die zo nu en dan artikelen willen schrijven over Willem Smit en specifiek over het bedrijf of afdeling  waar u gewerkt heeft (of nog werkt)?. Dit kan bijvoorbeeld ook een verhaal zijn van uw vader of moeder, opa of oma die hier ooit gewerkt heeft. Voorzien van foto's maken we hier dan een mooi artikel van. 

    Dit kan per email of per brief, voorzien van het verhaal (eventueel met foto's) en ik maak er een mooi artikel van die ik plaats op deze website. Zie bijvoorbeeld "Verhalen" in het hoofdscherm van deze website (links), waar mooie voorbeelden staan.

Spreekt iemand dit aan, neem dan s.v.p. contact met mij op.

Donatie materiaal:

Veel oud werknemers hebben nog interessant materiaal op zolder liggen wat uiteindelijk vaak weggegooid wordt of uiteindelijk op de rommelmarkt beland, daarom mag u boek/ foto en film materiaal altijd aan ons doneren zodat dit niet verloren raakt. Wij hebben dus onlangs een Stichting opgericht voor dit doel en kunnen daarnaast ook gebruik maken van Stichting Industrieel Erfgoed Nijmegen en Omgeving (Stieneo), waar wij (Erik de Vries en ik) in een werkgroep zitten. Voor meer informatie kijk op de website  www.stieneo.nl

 

Sponsoring
Word voor 15 Euro of meer vriend van de Stichting Willem Smit Historie Nijmegen zodat ook in de toekomst onze website in de lucht kan blijven en overige diensten gecontinueerd kunnen worden. Wij zijn ANBI erkend, dus eventuele giften zijn aftrekbaar.


OPROEP !!!!
Mocht iemand nog interessant (foto)materiaal / (glas)negatieven van de Smit bedrijven in zijn bezit hebben dat op de website of in het museum niet zou misstaan, neem dan contact met mij op. Ook filmmateriaal is welkom aangezien ik ook met een collectie filmmateriaal bezig ben.

U kunt oude foto's digitaal opsturen naar mijn hotmail adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Ik kan op dat email adres grote bestanden ontvangen zonder dat mijn mailbox volloopt.

Het is natuurlijk ook mogelijk om materiaal op te sturen. Dit kan via onderstaand adres:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT  Beuningen (Gelderland)

t.a.v. Rudo Hermsen

Ophalen is natuurlijk ook mogelijk, neem daarvoor contact met ons op:

Rudo Hermsen

Email werk: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mob.: 06-19009274

Erik de Vries

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: 024-3449501
Mob.: 0653698838

Schrijf reactie (1 Reacties)

Historische nieuwsflits

Transformatorhuisje met trafo van Smit (1915-1925)

In het Utrechts Archief vonden wij een prachtige foto van een transformatorhuisje uit de periode 1915-1925. De transformator die in dat huisje is geplaatst is met 99% zekerheid gemaakt door Smit. De buiten liggende trekstangen tussen de zware deksel rand en de bodem van de kast waren typisch voor Smit in de periode 1915..1925. Daarna bleven die trekstangen nogal wel even in zwang maar zag alles er wat subtieler uit. Ik denk dan het gaat om een 20..40 kVA,  6 of 10 kV , maar eerder 6 dan 10, op 380 V.

Bron: Utrechts Archief. De foto is ook gepubliceerd in de ontwikkeling van de elektriciteitscentrales tot het jaar 1925 van Professor van Swaaij (pagina 305). 

Het is een trafozuil of -huisje of -station (al die namen werden gebruikt) en geen Elektrische Centrale. Dit trafo huisje stond aan de rand van het stedelijk gebied of op het platte land. zie de slootjes. Het adres bij de foto is Zandweg te Vleuten. Rechts onder in beeld een waarschuwing dat  een kabel ( waarschijnlijk de 6 of 10 kV) de sloot kruiste. De layout is kabel in, kabel uit, trafo via schakelaar en zekeringen aan de rail gekoppeld. Het laagspanningsgedeelte is niet te zien, maar die gaan er met een paar bovengrondse lijnen uit, die wel goed zichtbaar zijn. 

Een bijna educatieve foto. In het boek van van Swaay staat deze foto ook " Trafohuisje met bovengrondse laagspanningsaansluitingen" ( of woorden van gelijke strekking). 10 kV werd gebruikt op het platte land en 6 kV in stedelijk gebied.

Meer info over de transformatorhuisjes 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Expeditiemedewerkers van Smit Draad (1975-1980)

Dhr. Jansen stuurde mij 2 foto's van Smit Draad gemaakt tussen 1975 en 1980 aan de Groenestraat 269 in Nijmegen.

Jan Kersten, medewerker Expeditie Smit Draad op de heftruck.

Links Wim Brugman op de heftruck en rechts Giuseppe Ballistreri (afdeling overrollerij Smit Draad).

Bron: Dhr. Jansen, afkomstig uit het Regionaal Archief Nijmegen.

{jcomments off}

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 124 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
6102273
DMC Firewall is a Joomla Security extension!