Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Gas Generatoren
1965-1969

Enkele jaren geleden heb ik zo'n beetje alle foto's gekregen van dhr. Paul Dabekausen van Dabekausen transport uit Beek.

Hierbij een mooi voorbeeld van het transport van een grote transformator in de jaren 50. De transformatorwagen hadden ze zelf gebouwd van o.a. materiaal uit de legerdump. Tot hoe lang deze combinatie in gebruik is gebleven, is mij niet bekend, maar in een tabellenboek uit de jaren 70 wordt deze nog steeds genoemd. Jullie hebben zelf al wat foto's op de website staan, ik had al eerder e.e.a. aangeleverd. Daaronder nog 2 foto's uit een bedrijfsfolder van Dabekausen.

 

Marcel Koenen. 

 

Bron: Archief Dabekausen, Marcel Koenen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

50 kVA transformator overleden door ouderdom op de leeftijd van 76 jaar !

Van Paul van Kolck van Smit Transformatoren kregen we 3 foto's van een gesneuvelde transformator, of zoals hij dat noemt " overleden door ouderdom" Deze transformator van 50 kVA, 10.000 / 380 V,  Y z (n) 5 heeft maar liefst 76 jaar trouwe dienst ( max. ca. 30 kVA met waarschijnlijk wat kortstondige pieken tot 50 kVA) verricht in het 10 kV-net van de PZEM het latere DELTA Netwerkbedrijf. Dit bedrijf heeft de foto's aan Paul van Kolck ter beschikking gesteld.

Trafo uit 1934 overleden door ouderdom
De 50 kVA trafo uit 1934 die het dus 75 jaar volhield !

Plots werd het hem te veel en liet de isolatie van de HS-wikkeling het plaatselijk afweten met als gevolg een forse windingsluiting en dientengevolge kortsluitkrachten die groot genoeg waren om de wikkeling zwaar te deformeren. De op één na onderste deelspoel is als het ware opengebarsten en naar boven geschoven.
Omdat er rook uit kwam werd deze transformatoren afgeschakeld, daarna was zijn buitenkant zo heet dat hij niet aangeraakt kon worden. De koperparels op uiteinden van de draden van de opengebarste wikkeling getuigen van een plaatselijk zeer hoge temperatuur.

Trafo uit 1934  overleden door ouderdom

In een veilig net (weinig sluitingen en overspanningen) en met goed onderhoud, zoals bij DELTA Netwerkbedrijf, is een leeftijd van boven de 50 jaar beslist geen uitzondering. Een levensduur van 76 jaar ( bouwjaar 1934, defect geraakt 2010) behoort tot de respectabele.

Erik de Vries

Trafo uit 1934  overleden door ouderdom

Schrijf reactie (1 Reacties)

Vervoer van een regelschakelaar van Smit Nijmegen naar het 150 kV station Veenendaal (1953)

Vervoer van een de regelschakelaar van een transformator van Smit in Nijmegen naar het 150 kV- station Veenendaal in 1953.
Het transport gaat door de Zijpse poort in Arnhem, let vooral op de hoogte beperking door de rijdraden van de trolleybus.
Om de transporthoogte van de combinatie transformator plus regelschakelaar te beperken werd deze na de beproeving gedemonteerd en separaat getransporteerd. De aandrijving van de regelschakelaar werd eveneens om hoogte te besparen gedemonteerd.Op de onderste foto is een soort hoogwerker te zien die waarschijnlijk de rijdraad van de trolleybus waar nodig optilt.

Vervoer regelschakelaar Veenendaal 1953

Vervoer regelschakelaar  Veenendaal 1953

Nog een foto van dit transport

Bovenstaande foto ontving ik van Bart Dijkstra. Hij is de verzamelaar van alles wat met transportbedrijf  fa Frederiks te maken heeft. Zij reden vroeger veel voor Smit. Deze foto is van hetzelfde transport en de vermoedelijke chauffeur van dit transport met een "Mack" was dhr. Martin Gommers.

Wim Erinkveld de regelschakelaar expert van Smit Transformatoren schrijft hierover het volgende:

" Het is onmiskenbaar een complete Smit regelschakelaar, die aan de kopse kant van de transformator wordt aangebouwd.   Het “dakje” is een transportvoorziening, wat daaronder zit is het porselein, ook wel “Embrite” genoemd waar de lastschakelaar in zit. Goed ingepakt vanwege het transport. Dit deel vertegenwoordigt tevens het sterpunt van de transformator met vol isolatieniveau. Het onderste deel waarmee het geheel op de wagen staat is de omschakelaar, op één der zijden steken dan de tientallen aansluitingen door waarmee verbinding gemaakt wordt met de wikkelingsuitlopers.  Wat ontbreekt is de aandrijving "

Vervoer regelschakelaar  Veenendaal 1953

Bron: Archief Smit Nijmegen Historisch Genootschap.

Van Wim Erinkveld kregen we tevens een prachtige foto (rond 1950) van een transformator met aangebouwde regelschakelaar van dit type.

Regelschakelaar 1950 (Smit Trafo)

Bron: Archief Smit Transformatoren.

Hierop is de aandrijving, gemonteerd onder het omschakelaar-compartiment, goed zichtbaar. Tevens wordt verwezen naar enkele zinsnede uit "Technische ontwikkelingen van transformatoren" ( een hoofdstuk op deze site), voor het gemak van de lezer hier herhaald.

Het tijdperk Nolen, 1916..1955

..................De regelschakelaar wordt gemeengoed, zij het nog als een puist in aparte kast met een bus duct verbonden aan de transformatorkast......... Prof. Nolen gaat in 1955 met pensioen, waarmee we dit tijdperk afsluiten..........

De nieuwe tijd 1955..heden.

......In 1957 hebben de regelschakelaars een dusdanige constructie dat ze in de transformatorkast geïntegreerd kunnen worden.......

 

Opstelling trafo op het station Veenendaal (1953)

Opstellings foto hoogst waarschijnlijk op het station Veenendaal.

Deze transformator had een vermogen van 20 MVA en een overzetverhouding van 172...127 / 10 kV.
De overzetverhouding werd zo gedefinieerd om duidelijk ( en met enige trots) aan te tonen dat het hier ging om een onder belasting regelbare transformator.
In 1952 schrijft prof. Nolen ".....de productie van 150 kV regelschakelaars loopt voorspoedig...."
In 1953 worden volgende onder belasting regelbare transformatoren geleverd.

3  stuks 150 kV
4  stuks 110 kV
4  stuks   50 kV
2  stuks   10 kV ( dit waren 25 MVA transformatoren voor Rotterdam, 10 kV was de tussenspanning en 5 kV de middenspanning)

Erik de Vries, met dank aan Wim Erinkveld.

Schrijf reactie (2 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd