Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens

In 1948 werd door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek een boek uitgegeven (Engelstalig), waarin alle belangrijke elektrotechnische bedrijven in Nederland van dat moment kort werden beschreven.  Hieronder Smit Transformatoren.

Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen / Eigendom/copyright Royal Smit Transformers.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Robin Salario stuurde mij deze mooie foto van haar opa Nijs, werkzaam bij Smit Slikkerveer. Andere familieleden waren werkzaam bij EMF Dordt waar ze elektromotoren maakten, voortgekomen uit Smit Slikkerveer.

Nijs Vlot (20-8-1896) is op deze foto te zien boven op een generator met pet en de armen over elkaar. De foto is gemaakt toen de Waterkrachtgenerator voor Lamadjan (Nederlands Indië) bijna klaar was (1924). Dhr. Nijs was techneut en ook handig met radio's. Bij Smit Slikkerveer verkochten ze een korte tijd radio's tussen 1925 en 1929 en daar zal dhr. Vlot vast ook aan gewerkt hebben. Het radio vak heeft hij waarschijnlijk geleerd in zijn militaire diensttijd rond 1919.

Smit Radio 1922 - 1929Thuis had de familie Vlot al vroeg een radio in huis (ruim voor 1930). De onderdelen werden gekocht in Alblasserdam en hij zette ze zelf in elkaar tot een werkende radio. In die tijd waren radio's een zeldzaamheid in huis. Toen hij bij Smit Slikkerveer werkte heeft hij gewoond in een huis van Smit. Deze werden speciaal gebouwd voor de werknemers. Een deel van de woningen was bestemd voor de ingenieurs en hogere posities die bij Smit Slikkerveer werkte en een ander deel was bestemd voor de fabrieksarbeiders. Dhr. Vlot is overleden in 1930 net voordat hij een radio winkel wilde openen. Na zijn dood begon zijn vrouw een kruidenierswinkel.

 
Waterkrachtgenerator voor Lamadjan Nederlands Indië (1924). Bron: Robin Solario, archief fam. Vlot / Solario 

Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk


Mooie cabinetfoto van dhr. Vlot in zijn jonge jaren, bron: Robin Salario.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Onlangs (oktober 2022) kocht ik 2 briefkaarten op Marktplaats die direct te maken hebben met Smit Slikkerveer, de vader van Willem Benjamin Smit  en Werkspoor in Amsterdam. In die tijd werden orderbevestigingen nog gestuurd per briefkaart.

In 1919 leverde Joh. Smit (klinknagelfabriek) klinknagels aan Werkspoor Amsterdam. De kaart eronder gaat ook over een order aan Werkspoor, maar dan van Smit Slikkerveer die in 1914 en monteur stuurde om een cascade omvormer (die Smit zelf had geleverd) te monteren.

 

Werkplaats van de klinknagelfabriek van Joh. Smit rond 1900, Bron: Stichting Oud Ridderkerk

 

 

Cascadeomvormers zoals ze geleverd werden in 1914 door Smit Slikkerveer./ Electrotechnische Industrie, bron: Archief Brush HMA Ridderkerk

 

Bron: Collectie Rudo Hermsen

Klinknagelfabriek Joh. Smit, bron: Stichting Oud Riddekerk.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl

Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën

Historische nieuwsflits

Expeditiemedewerkers van Smit Draad (1975-1980)

Dhr. Jansen stuurde mij 2 foto's van Smit Draad gemaakt tussen 1975 en 1980 aan de Groenestraat 269 in Nijmegen.

Jan Kersten, medewerker Expeditie Smit Draad op de heftruck.

Links Wim Brugman op de heftruck en rechts Giuseppe Ballistreri (afdeling overrollerij Smit Draad).

Bron: Dhr. Jansen, afkomstig uit het Regionaal Archief Nijmegen.

{jcomments off}

Schrijf reactie (0 Reacties)

Aftap-stoomturbine Stork met dynamo Smit Slikkerveer (1926)

Prachtige foto van een aftap-stoomturbine van Stork in samenwerking met een gelijkstroomdynamo van Smit Slikkerveer uit het jaar 1926. Dit soort installaties werden in die tijd vaak in samenwerking met de andere grote bedrijven als Stork/Heemaf/Smit gemaakt. Klik op de foto om te vergroten.

1500 KW aftap-stoomturbine Stork/Smit Slikkerveer 1926 
Vooraan links de aftap-stoomturbine van Stork, rechts zien we de dynamo met het merkteken van Smit Slikkerveer.

Een 1500 KW aftap-stoomturbine, systeem Stork E.B. op de proefstand ingericht voor aftap van 10.000 kg stoomper uur, en condensatie-inrichting metkamwieloverbrenging 3000 op 1000, direct gekoppeld met 2 750 KW gelijkstroomdynamo''s, fabrikaat "Smit Slikkerveer, geleverd aan de Verenigde Koninklijke Papierfabrieken Van Gelder en Zonen te Apeldoorn. Op de achtergrond een 8000 KW condensatie-turbine Stork E.B., bestemd voor de Staatsmijnen te Heerlen, voor de mijn "Maurits".

Jaar: 1926/1927

Bron: Collectie Stork

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

Our website is protected by DMC Firewall!