Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Draad
Draadwals (1926)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl


Het schakelbord van schroefstoomschip Sumbawa gemaakt door Willem Smit (1892). Bron: Archief Brush Ridderkerk.

In de NRC van 13 november 1890 lezen we het volgende: 

 


Stoomschroefschip Hr. Ms. Lombok (1892), bron: Koninklijke Marine

 

Stoomdynamo tbv torpedoboot 1894 (Smit SLikkerveer)

Een soortgelijke stoomdynamo werd waarschijnlijk ook gebruikt voor de schroefstoomschepen Sumbawa en Lombok, bron: Archief Brush Ridderkerk

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

"Groote" transformator voor Scheveningen (1927)

In Delpher kwam ik deze foto tegen van een transformator van Smit uit 1927. Dit is waarschijnlijk een 6000 kVA Transformator van het fabricaat Smit met een overzet verhouding van 25 / 10 kV,De Westduinweg liep door een gebied dat zich sterk ontwikkelde, tweede visserijhaven en woningbouw ter vervanging van de oude (vissers)huizen rond de Keijzerstaat. De centrale in Den Haag (nabij het Constante Rebecque plein) leverde energie op 25 kV niveau. Waarschijnlijk was deze transformator met een transportkabel op die centrale aangesloten. Het 10 kV distributienet in het Scheveningse havengebied werd uit deze transformator gevoed. Het is niet ondenkbaar dat het transport nog op 10 kV en de distributie nog op 3 kV plaats vond. De literatuur geeft hier geen eenduidig uitsluitsel over. 

Maar ongeacht de spanning met recht een voor die tijd "groote" transformator.

Bron: NRC 11-12-1927

Interieur van de centrale in Den Haag in 1905. Bron: EON.

De centrale in Den Haag rond 1912. Bron: EON. 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Levering van een Olthof transformator aan de Enka (januari 1954)

Plaatsen trafo van Olthof bij de Enka (1954)

Dhr. Kijlstra stuurde mij onderstaand artikel, afkomstig van "De Spindop" het personeelsblad van de Enka. Het betreft de levering van een transformator van Olthof aan de Enka in 1954. In hetzelfde jaar had de Smit Nijmegen groep dit bedrijf overgenomen (17-06-1954). Dit artikel is dus van enkele maanden voor de overname. De eerste jaren na de overname bleef de naam Olthof transformatorenfabriek bestaan, daarna werd het Smit Ede. 

Levering Olthof transformator aan de Enka (1954)

Plaatsen trafo van Olthof bij de Enka (1954)

Bron: Jan Kijlstra / Personeelsblad Enka

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is a Joomla Security extension!