Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl


Het schakelbord van schroefstoomschip Sumbawa gemaakt door Willem Smit (1892). Bron: Archief Brush Ridderkerk.

In de NRC van 13 november 1890 lezen we het volgende: 

 


Stoomschroefschip Hr. Ms. Lombok (1892), bron: Koninklijke Marine

 

Stoomdynamo tbv torpedoboot 1894 (Smit SLikkerveer)

Een soortgelijke stoomdynamo werd waarschijnlijk ook gebruikt voor de schroefstoomschepen Sumbawa en Lombok, bron: Archief Brush Ridderkerk

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

P. Paymans aan het werk bij de harderij van Smit Ovens (1975/1976)

Onderstaande foto's ontving ik van dhr. Paymans. Dhr. Paymans werkte vroeger bij Smit Ovens (afdeling harderij). Deze foto's dateren van 1975/1976.

Smit Ovens harderij 1975/1976
Links:  P. Paymans, rechts: Gerrit Tel.

Smit Ovens harderij 1975/1976
P. Paymans voor de oven.  Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen.

Schrijf reactie (1 Reacties)

Tweede bezoek KIVI aan Smit Trafo (1921)

In november 1921 bezocht het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) voor de tweede maal sinds 1915 de Transformatorenfabriek in Nijmegen. Professor Nolen schreef n.a.v. dat bezoek een inleidend verhaal in "De Ingenieur" van 1921.

Prof. Ir. Dr. H. G. Nolen 1924
Professor Ir. H. G. Nolen

Klik op onderstaand artikel om het stuk uit de Ingenieur (1921) , geschreven door Professor Nolen in te zien (1.9 mb, pdf-formaat).

Bezoek KIVI aan fabriek Smit Trafo 1921

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

Our website is protected by DMC Firewall!