Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator

Wim Visser schreef onderstaand artikel over zijn vader, Roelof Visser die werkte met Dr. C.J. de Groot en o.a. Klaas Dijkstra aan de eerste telegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië in 1923. Hij was ook een van de technische grondleggers van de NSF radio. Onlangs hadden wij contact vanwege mijn artikel over zendstation Malabar, aangezien veel bedrijven die hier beschreven zijn machines leverden voor deze projecten.. Ik mocht zijn artikel op onze website publiceren. 

Hieronder zijn interessante verslag. (dubbelklik om in te zoomen). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Wim Visser

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Paardentractie bij vervoer zware transformatoren van Smit (1914)

In het prille begin werden paarden gebruikt voor het vervoer van zware transformatoren, getuige onderstaande foto uit 1914. Pas vanaf ongeveer 1920 deed het automobiel zijn intrede.

Paardentractie 1914
Bron: Archief Smit Transformatoren

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vertraging levering transformator aan Den Haag vanwege uitbreken van WO II (1941)

In 1941 werden door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek 2 reusachtige transformatoren afgeleverd voor de koppeling Rotterdam - Den Haag. In mei 1941 werden daarvoor 2 identieke transformatoren vervoerd. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.

In de Gelderlander van 14-05-1941 werd ook een artikel besteed aan dit transport . Dit betrof het vervoer naar GEB Den Haag. (Zie hieronder).

Transport transformator 14-05-1941

Transport trafo 14-05-1941

Bron: Gelderlander 14-05-1941

Vanwege het uitbreken van de oorlog ontstond er grote vertraging voor de levering van deze transformatoren. Mededirecteur Bergsma schreef daarom op 05-06-1940 een brief aan het G.E.B. in Den Haag en maakte hen erop attent dat "wij reeds op 10 Mei door de Duitschers bezet zijn en sindsdien met alle mogelijke moeilijkheden te kampen hebben."

Hieronder de bewuste brief aan het G.E.B in Den Haag (05-06-1940). Alles kwam tenslotte nog goed en de trafo's werden geleverd, al kwamen er wel boetes en rentevergoeding bovenop vanwege late levering.  Pas in 1983 werden beide transformatoren uit bedrijf genomen ! Ze hadden dus een levensduur van 42 jaar !!. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de transformatoren van Smit.

Brief m.b.t. vertraging transformatoren aan GEB Den Haag 05-06-1940

Schrijf reactie (1 Reacties) Lees meer...

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd