Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
Hieronder 3 foto's uit de glasplaten collectie van Smit Slikkerveer (gemaakt in 1899) van waarschijnlijk de eerste door Willem Smit gebouwde transformator en tevens de eerste van Nederlands fabricaat. Het vermogen was 40 kVA ( voor die tijd fors te noemen) en de overzet verhouding bedroeg 1050 / 120 V. De klant was Staats Spoorwegen (S.S.) te Utrecht.

In eerdere beschrijvingen van deze transformator werd gesteld dat deze olie gekoeld was. De geperforeerde plaatstalen omkasting doet echter sterk vermoeden dat het hier gaat om een lucht gekoeld exemplaar. Eveneens werd in eerdere beschrijvingen gesproken over "enigermate vergelijkbaar met een moderne transformator". Voor wat betreft de geometrie van de wikkelingen is dit niet juist.
Bij de transformatoren uit het begin van de Nijmeegse periode zijn de wikkelingen in radiale richting vanuit de kernpoot gepositioneerd als: geaarde kern, koelspleet, laagspanningswikkeling over de gehele hoogte, koel / isolatiespleet, hoogspanningswikkeling over de gehele hoogte, ruimte voor het koelmiddel (lucht of olie) tevens isolatie, geaarde omkasting. Bij deze transformator lijkt het er sterk op dat de volgorde is: geaarde kern, koelspleet, wikkelingen set, ruimte voor het koelmiddel tevens isolatie, geaarde omkasting.
Lees meer: De eerste in Nederland gebouwde transformator door Smit Slikkerveer (1899/1900)
Schrijf reactie (0 Reacties)
In 1889 voorzag Willem Smit de fabriek van de Nederlandsche Gist- en Spiritus fabriek te Delft (DSM) van elektrisch licht. Hij gebruikte de toen zeer vooruitstrevende gloeilampen i.p.v. booglampen. De gehele fabriek (de fabriekshallen en terreinen) werden met deze "nieuwe" lampen verlicht.

Bron: De Ingenieur 1889

Booglampen hadden een aantal vervelende eigenschappen zoals:

Links de Edison gloeilamp en rechts een booglamp.
De gloeilampen waren een sterke verbetering, vooral voor de fabrieksarbeiders. Ook dit was weer een staaltje pionierswerk van Willem Smit waarmee hij weer een van de eersten was in Nederland.
Een bedrijf als Philips, toch aardig bekend om zijn gloeilampen, werd pas 2 jaar later in 1891 opgericht !
Schrijf reactie (1 Reacties)
Dynamo Electric Machine 1884/1885
Op 22-09-1885 werd een patent toegekend aan Willem Benjamin Smit en Adriaan Pot voor een "Dynamo Electric Machine". Dit was een van de vele ontwerpen van Willem Benjamin Smit en Adriaan Pot.
Willem Smit was in die tijd in Nederland een van de weinige ondernemers (op zijn vakgebied) die vrijwel geheel zonder licentie werkte en alles zelf ontwikkelde. De concurrentie produceerde op licentie met kennis uit Duitsland, VS of Engeland. Onderstaand uniek document bevestigd dit verhaal en dit patent betekende ook dat men zonder veel problemen wereldwijd de dynamo's kon gaan verkopen.

Willem Benjamin Smit en Adriaan Pot (1888)
Klik op de tekening om in te zoomen. (pdf)
Schrijf reactie (0 Reacties)Kees Tym van Brush HMA Ridderkerk (Smit Slikkerveer) stuurde mij een prachtige unieke prijscourant voor het bedrijf Roothaan, Alewijnse & Co te Nijmegen uit het jaar 1893. Het bedrijf Alewijnse kwam ik al tegen in de kasboeken van Smit Transformatoren uit 1917, maar dat was "Electrotechnisch bureau Alewijnse & Co." De prijscourant was voor de gloeilampenfabriek van Roothaan en Alewijnse. Dit bedrijf werd opgericht in 1888 en stopte met productie in 1899 en ging verder als bovengenoemd Elektrotechnisch bureau Alewijnse & Co. Alewijnse kocht machines en transformatoren bij Smit en verkocht dit weer (inclusief complete installatie).

Bron: Archief Smit Transformatoren
Voordat ik de prijscourant laat zien eerst nog een klein stukje historie m.b.t. de gloeilampenfabricage in Nederland.
Lees meer: Prijscourant Smit Slikkerveer voor Roothaan & Alewijnse (1893)
Schrijf reactie (1 Reacties)
Feitelijk oprichter van Smit Transformatoren, Thomas Rosskopf was een voorstander van normalisatie. Hij wilde nationale- en internationale standaarden voor alles wat met elektrotechniek te maken had. Hij was een van de oprichters van het Nederlands Elektrotechnisch Comité (N.E.C.) en een van de vertegenwoordigers van Nederland bij vergaderingen van het International Electrotechnical Commission (I.E.C.). Van een van zijn reizen vonden wij onlangs een verzameling glas negatieven uit mei 1926. Hij bracht als Nederlandse vertegenwoordiger van het I.E.C. een bezoek aan een vergadering van het I.E.C. in New York. We zien o.a. unieke beelden van New York in 1926, het treinstation en de toenmalige Amerikaanse president Calvin Coolidge. 
Geheel links Thomas Rosskopf met fotocamera op de boot naar New York. (vlnr. Ir. Thomas Rosskopf, Professor van der Bilt, Ir. Cornelis Pot (Smit Slikkerveer), vrouw Prof. H. van van der Bilt, mevr. Pot-Verhey)
Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...
Willem Smit had vroeger (vooral in de vijftiger jaren) enorm veel hobbyverenigingen, zoals natuurlijk een Willem Smit voetbal/honkbal team, postzegelverzamelclub, een dansorkest en schaak- en damvereniging, een fotografieclub, een toneelvereniging en nog veel meer. Je kon het zo gek niet bedenken of er was wel een hobby-vereniging voor opgericht bij Willem Smit. Zo ook een mondharmonicaclub "SMICOS".
Mondharmonicaclub SMICOS werd opgericht door medewerkers van de Electrodenfabriek, later aangevuld met enkele medewerkers van de Transformatorenfabriek en later nog twee dames.
Albert Wels.
Wie weet de namen ??. Onder de foto's kunt u uw reacties kwijt.


Bron: Foto's geschonken door Albert Wels.(TF).
Stukje uit de Post uit 1963 waaruit blijkt hoeveel hobbyverenigingen WIllem Smit had en het drukke programma met activiteiten. Dit was slechts een klein deel van de verenigingen want er waren er nog veel meer. Klik op het artikel om dit te vergroten.
Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Contact gegevens:Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
